• Telgekickan

Någon med målarkunskaper eller man som är målare??? Desperat!

Vi ska renovera om hallen, dvs göra om väggarna helt. Vi har anlitat en målare som ska göra det, han är alltså ett proffs. Min make har brutit armen så han kan ju inte göra det, har fortfarande sviter efter benbrottet.

Dock blev jag väldigt orolig inför en särskild sak. Vi har satt upp glasfiberväv på väggarna, fråga mig inte varför vi skulle försöka göra om väggarna själva och råkade få med oss gipsväggen. Ja vi ska alltså börja om från början då och får det dåliga rådet på K-rauta att sätta upp en väv och han gav oss en rulle som då var glasfiberväv som det så fint hette. Jaja målaren kom hit för att ge ett pris och skrattade åt väven och sa "vad fan är det här"?? Det kunde man inte ha i varje fall. När han gav prisförslaget så mumlade han och sa ja det blir ett jävla jobb med att slita bort glasfiberväven.

Och nu helt plötsligt när han fått godkännande om pris så ska han inte ta bort glasfiberväven först alls, men innan skulle man det. Vi är oroliga över att han försöker köra en genväg för att få det gjort snabbt och få pengarna helt enkelt. Han sa bara att han ska patentera som det heter över väven och bredspackla sen, slipa och måla sen.

Men kan man patentera över glasfiberväv, väven sitter inte bra den har lossnat under på vissa ställen, rädd att allt bara lossnar ju om glasfiberväven ger vika under med?

• Svar på tråden Någon med målarkunskaper eller man som är målare??? Desperat!
  • Ebbizz

Hej!

Jag är gift med en målare

Ska fråga honom i morgon (han sover nu) men jag tror att det går bra att göra som målaren har föreslagit.

Vi hade supergammal väv i flera rum i vårt hus och den spacklade vi bara över och tapetserade på. Det är tydligen väldigt svårt att få bort väv så det är enklare att spackla över den (men det går åt himla mycket spackel).

Jag hoppas jag kommer ihåg rätt, men som sagt, jag frågar maken i morgon!

• Telgekickan

Tack så jättemycket! Såg room service en gång och då körde de bara vanligt bredspackel över tapet och allt hade lossnat dagen efter så de fick börja om Det vill jag inte vara med om.

Sen sitter inte vävtapeten bra alls utan det är luft lite här och var, du kan ju säga att det är en glasfiberväv. Det är luft under och har lossnat lite varstans så att säga...

Jättetack om du frågar

Kram på dig

• Venusmannen

Patentera gör man för att just fästa något befintligt mot underlaget. Det är en lösningsmedelsbaserad färg som luktar en del.

K-rauta verkar ha uppfattat att ni ville ha målad glasfiberväv, vilket är en mycket vanlig lösning.

Målaren verkar vara mer inne på att ni vill ha en helt slät målad vägg..

Vad är det för typ av vägg ni vill ha egentligen?

• Telgekickan

Ja vi gick till k-rauta för att förklara att vi hade råkat förstöra ytan helt under, vi fick med oss hela gipsväggen när vi skulle ta bort gamla tapetlager. Det satt för hårt. Det är visst ganska lätt hänt enligt målaren om tapeterna är i flera lager.

Så vi blev rekommenderade en vävtapet eller glasfiber väv för att jämna till underlaget, dåligt råd då det ju lossnat på vissa ställen pga ojämn vägg. Men vi sa hela tiden att vi skulle måla och ville ha en slät vägg.

Men en fråga om patenteringen, så det finns ingen möjlighet att glasfiberväven som redan sitter löst kan lossna från grunden och allt trillar av? Jag uppfattade det liksom som att patenteringen ju hamnar ovanpå glasfiberväven och om den lossnar borde väl allt annat lossna med? *förvirrad*

• Venusmannen

I ert fall med trasig gips, så hade jag nog valt att sätta på en skiva renoveringsgips (6 mm). Det låter som den absolut bästa, enklaste och snabbaste lösningen. Att patentera och sedan bredspackla är ju både svårt och tidsödande. Med en inhyrd målare lär det väl dessutom bli dyrt.

Patenteringen har till uppgift att "limma" det lösa materialet mot underlaget. Den går igenom väven, och fäster den mot väggen. Det brukar fungera mycket bra.

Ska ni verkligen ha en slät målad yta? En sådan yta blir väldigt känslig för slitage etc. Det fungerar ju i ett utrymme man inte vistas i så mycket (typ en garderob) men i ex. en hall är det inte någon särskilt lyckad lösning.

• Telgekickan

Tack så jättemkt för råden!! Uppskattas verkligen!

Slät vägg? Ja vad föreslår du att man har?

Vi ska sätta upp en panel längst ner så småningom, dvs upp till ungefär mitten av väggen. Har du nåt bra annars?

• Ebbizz

Hej hej!

Vad bra att du har fått hjälp, och bra sådan

Jag frågade min man och han tyckte det var svårt att svara eftersom han inte själv har sett hur det ser ut men att patentera kan vara en möjlighet, en annan att sätta upp renoveringsgips (som Venusmannen redan föreslagit).

Tror inte ni behöver oroa er så mycket för slitage om ni målar på slät vägg. Det är ju väldigt vanligt att ha släta målade väggar och det är ju superenkelt att måla om om det blir slitet (jämfört med att tapetsera om). Om ni sedan sätter upp panel på halva väggen blir det ju både praktiskt och snyggt!

• Venusmannen

Panel på väggen sparar ju absolut på slitaget.

I min åsikt, som jag skrev innan, så fungerar bara målad gipsvägg i enklare utrymmen (som garderober, källarutrymmen etc.). På andra väggar skall sitta tapet eller väv.

Svar på tråden Någon med målarkunskaper eller man som är målare??? Desperat!