• Hondan

gräsgrönt vattnigt bajs....

Ja som sagt var...Min son är 5,5 månader, och har haft det där gröna, vattniga bajset nu i fyra dagar. Det ser ut som hackad spenat... i bajset, och ibland är det slemmigt. Byter säkert bajsblöja 6 gånger/ dag.
    Han verkar må bra annars. Gnäller lite när jag byter blöja dock.
    Jag helammar fortfarande, och provar med lite smakisar nu och då. ( Han är måttligt intresserad av maten...)
    Virus kanske? Eller allergi? Usch vad jag hatar att inte veta. ( Bvc-tanten hade inget konkret att komma med heller)

• Svar på tråden gräsgrönt vattnigt bajs....
  • Angelinas mamma

Precis så hade min dotter också. Och det pågick under en lång period.
    Dom trodde att det kunde bero på min tunna mjölk, eller att hon var mjölkallergiker, vilket hon inte är. Vi fick inget svar på vad det var heller.

• Hondan

Provade du att skippa mjölkprodukter?

• Hanna wa

Min pojk är också 5,5 mån och har bajsat så där vattnigt grönt i snart 4 veckor...vi har varit o lämnat prover så det är inget magsjukevirus el. bakterie. Nu håller vi på att utesluta alla mjölkprodukter i min mat (helammar också med lite smakisar ibland). Har nu snart gått en vecka utan mjölkpr. och idag har bajset varit gult men löst (3 ggr hittills på morgonen...) Det är ju så jobbigt att inte veta vad det är. Det känns ju som de inte får i sig näring när det kommer ut så mycket.

Angelinas mamma: hur lång tid hade din löst bajs? Gick hon upp i vikt som hon skulle ändå?

• Angelinas mamma
    Hanna wa skrev 2007-06-01 11:01:25 följande:
    Min pojk är också 5,5 mån och har bajsat så där vattnigt grönt i snart 4 veckor...vi har varit o lämnat prover så det är inget magsjukevirus el. bakterie. Nu håller vi på att utesluta alla mjölkprodukter i min mat (helammar också med lite smakisar ibland). Har nu snart gått en vecka utan mjölkpr. och idag har bajset varit gult men löst (3 ggr hittills på morgonen...) Det är ju så jobbigt att inte veta vad det är. Det känns ju som de inte får i sig näring när det kommer ut så mycket.Angelinas mamma: hur lång tid hade din löst bajs? Gick hon upp i vikt som hon skulle ändå?
    Angelina gick upp dåligt i vikt, och är än idag en ganska liten tjej men fullt frisk.
    Vi gjorde allergitest och alla var negativa.
  • Angelinas mamma
    Hondan skrev 2007-05-31 23:35:04 följande:
    Provade du att skippa mjölkprodukter?
    Ja, ett tag, men det gjorde ingen skillnad så dom sa att jag kunde börja med det igen.
  • Hondan

Hanna wa- Precis! Det känns som om dom inte får i sig det dom behöver. 4 veckor låter ju väldigt länge!!! Är han glad, och som vanligt, ändå?

Min lille man ammar OFTA, antagligen för att han tömmer tarmen hela tiden, men på nåt sätt känns det som om han skulle behöva lite "kraftigare" grejer. Inbillar mig plötsligt att mjölken inte är lika fet som innan.

Angelinas mamma- Du skrev att du hade tunn mjölk. Var den tunn från start, eller blev den det? ( om du fattar vad jag menar)

• Hanna wa

Hondan: Ja, han har varit precis som vanligt, leker o är glad. Dock har han den senaste veckan varit lite mer kinkig när han ätit, verkar som han får ont i magen. Det släpper sen när han har bajsat. Alla jag pratar med frågar då om det är tänder på gång men jag har inte kännt något ännu i hans mun. Jag hoppas verkligen det går över snart.

Angelinas mamma: hur länge var din dotter lös i magen innan det gick över?

• timalisa

Det är inte så att det är sk. Tandbajs? Endel får ju grönt bajs innan eller efter de får sina tänder. Alla mina har haft det. De har inte fått någon viktminskning eller så.

• Hondan

timalisa- Tandbajs säger du... Håller det i sig i flera dagar då? För sonens första tänder sprack igenom förra fredagen, efter flera veckors vånda, och det gröna bajset dök upp i typ söndags/ måndags, Dessutom dregglar han igen, mer än någonsinn!

Det var åtta år sen sist jag hade en liten bebis. Verkar ha glömt bort ALLT...

• herilane

Grönt bajs och ovanligt frekvent bajsande är tecken på diarré i ammade barn. Någon slags virus är väl det mest troliga skälet, om inte du eller hon nyligen ändrat kostvanor.

Min dotter fick omedelbart grönt bajs när jag gav henne risgryn som jag kokat med lite komjölk, så där var det helt klart komjölken.

Grönt bajs kan också vara tecken på att barnet får i sig för mycket av den tunnare mjölken som kommer först, och för lite av den fetare, senare mjölken. Du sa att han ammar ofta också. Det kan vara för att ersätta vätskan han förlorar pga diarrén, i och för sig. Men i vilket fall - har du provat att ge samma bröst två gånger i rad, så att han får mer av den feta mjölken?

• Hondan

herilane- Jag har lagt ner grötsmakisarna tills vidare, dom är ju komjölksbaserade, för att se om det blir bättre.
    Vi kör nu majspuré, som är stoppande, enligt förslag från bvc- sköterskan. ( Som f.ö inte verkar oroa sig nåt speciellt. )
    Idag har det varit mer substans i bajset, inte alls så vattnigt, och bara tre byten, men ff gräsgrönt. Kanske håller det på att vända.
    Jag ska prova att köra samma bröst två gånger. Det verkar som om han är "törstig". Dricker många småslattar, och då hinner han ju förstås inte få i sig fettet.

TACK för svar!

• timalisa

Ja tand bajset varar i flera dagar.

• Eliama

Precis sådant bajs hade min dotter när jag hade ätit något som innehöll ägg (jag helammade då). Grön sprutdiarré 8-12 ggr/dag. Såg ut ungefär som spenat. Stackaren blev helt skinnflådd av allt tvättande ch frätande bajs. Frågade överallt om vad det kunde bero på men fick inget svar som "passade in" på henne. Det var först när jag hade ätit 2 ägg på samma dag och hon blev jättedåligt som jag anade vad det berodde på och slutade helt med ägg i min kost. Efter drygt 1 v var hon helt bra igen.

Olika orsaker till grönt bajs hos ammade barn:
    - fått i sig för mkt av den första tunna bröstmjölken och för lite av den senare feta.
    - virus som satt sig i tarmarna/magen (t ex vanlig förkylning)
    - tänder på gång
    - att maten passerat väl snabbt genom den ännu lite omogna tarmen
    - allergi (t ex mjölkprotein eller ägg)
    - att mamman har ätit mycket grön mat (t ex spenat och broccoli)

Hoppas du kommer underfund med vad som orsakar ditt barns gröna avföring och att ni kommer tillrätta med det.

• Hondan

Tack snälla ni för alla svar! Idag har färgen varit mer normal- gulare. Det känns bra. Jag har inte ändrat nåt i min egen kost, bara uteslutit barngröten, som sagt.
    Antingen är det den, eller så var det ett virus, eller tänder, eller.... Får väl se vad som händer när vi testar gröt igen.
    Hoppas bara nu att det har vänt.

Svar på tråden gräsgrönt vattnigt bajs....