• Muppet

Friköp av bostadsrätt???

Jag har en liten fråga angående friköp av bostadsrätt.
    Det är så att jag undrar hur banken ställer sig till till de husägare som kanske har betalningsanmärkning eller på annat sätt ej har (enligt banken) så pass bra inkomst för att låna pengar till friköpet? Hur blir det då? Det är ju inte direkt så att alla i en hast kan skaffa sig en ny bostad. Blir man uppsagd och utslängd, eller vad händer? Och de som på något annat sätt inte kan/vill friköpa kan gå ihop till en egen "samfällighet/bostadsrättsförening"? Är det en möjlighet i sådana fall?
    nägon som vet och har gått igenom något sådant
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Friköp av bostadsrätt???
  • Fru U

Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du vad som händer om ett hyreshus omvandlas? För isåfall så kan ingen tvinga dig att köpa din lägenhet och du har rätt att fortsätta hyra lägenheten

Live and let live
  • kela81

om jag har förstått din fråga rätt så är det såhär:

om huset man bor i ska ombildas (kräver ju att ett visst antal procent sagt ja och kan köpa) så får den/de som inte vill/kan köpa bo kvar som hyresgäster i huset....man har då samma villkor som innan, men bor som hyresgäst hos en privatvärd istället (bostadsrättsföreningen) sen-om hyresgästen får möjlihet att köpa lägenheten så kan man göra det senare...allt. så säljs lägenheten när man flyttar och blir till en bostadsrätt...

hum..var det det du undrade över

kommer att bli fru 4/8 07
  • Sway

hmm..fast det kan oxå vara så att hyresgästerna i ett område bildar en förening där de äger sitt boened...som som inte väljer att köpa får bo kvar som hyresgäster men med sina grannar som hyresvärd...sen har amn på sig ett halvår att köpa om man ongrat sig...hmm..tror de var de...

• Muppet

Nja, detta är en bostadsrätt och skall nu friköpas från bostadsrättsföreningen så att det blir som vår egen villa kan man säga. Därav min fråga.
    Någon som har svar?

• Mirris

I mitt område har HSB gått in och vill göra om en del gårdar till bostadsrätter.

Hyresbolaget kommer fortfarande äga själva husen, men HSB kommer att "äga" lägenheterna.

Vi fick information från ÖBO (hyresbolaget) att om man vill köpa, men kanske har svårt att få lån på banken, så kan ÖBO gå in som borgenär med lägenheten som säkerhet.

Nu har jag lite svårt att se att så många kommer vilja köpa sina lägenheter i det området... men men..

Den som inte vill köpa, kan bo kvar bland sina "bostadsrättsgrannar". Så egentligen förstår jag inte vitsen.

Och det blev inte billigare heller. Hyran kommer sänkas med ca 400:- /månad.. och på det ska läggas ett lån på en fantasisumma

• MrM

Är det bostadsrättsradhus eller liknande som skall säljas ut?

Mvh

• Muppet

Ja det är redan bostadsrättsradhus som ska bli ett "småhus". Därför underar jag hur det går till.

• MrM

Jag är inte tvärsäker på detta men jag tror att det fungerar så att man säljer sin bostadsrätt till föreningen och sedan erbjuds att köpa loss fastigheten från föreningen. Efter detta likvideras bostadsrättsföreningen. Om beslutet tagits med tillräckligt stor majoritet (vet inte vilken typ av majoritet som gäller här) så tror jag att övriga medlemmar måste rätta sig efter detta beslut. Om ni inte vill/kan köpa loss bostaden själva så säljs den antagligen på den öppna bostadsmarknaden.

Eventuellt kan det vara möjligt för er att gå samman och bilda en ny förening om ni är flera som inte är intresserade av friköpet. Jag har för mig att en brf måste ha minst tre medlemmar men i övrigt vet jag inte vilka krav som ställs på detta.

Men jag är långt ifrån säker på ovanstående. Vänta på svar från någon mer kunnig eller kontakta en jurist.

Mvh

• Miss Lau

Du har fått ett utmärkt svar av MrM, det är så det ligger till. Eftersom föreningen likvideras måste alla köpa loss sina hus som sen kommer vara egna fastigheter. Vill/kan man inte får man sälja bostadsrätten innan, till någon som vill ombilda. I teorin skulle man kunna skapa en ny brf av de som inte vill äga sina hus med äganderätt, för att bilda en brf krävs minst 3 bostäder. Men i praktiken tror jag inte det är praktiskt möjligt.

Svar på tråden Friköp av bostadsrätt???