• Creep
    Äldre 1 Jun 08:16
    14690 visningar
    9 svar
    9
    14690

    Air cooler från Elgiganten

    Någon som vet något om den. Är den rba? Kyler den mycket?
    Den heter Matsui EC1000

  • Svar på tråden Air cooler från Elgiganten
  • Äldre 1 Jun 08:47
    #1

    Blev nyfiken och tittade på Elgigantens hemsida. Klen information. Hur fungerar den egentligen?

    Den är ju rekommenderad för ett litet rum på max 9 m2 (och dessa värden brukar generellt vara höga) och har ju ett luftflöde på bara 5,4 m3 per timme (vilket är väldigt lågt). Och den drar bara 60 watt. Är det en avancerad fläkt kanske?

    Vi har en riktig portabel luftkonditionering (typ Elgigantens Matsui MPA9KWRN). Den ger ju bra med kyla och flöde, men kräver en anslutning till utomhus för att kunna evakuera varmluften (som kan bli över 50 grader varm). Att ha ett fönster öppet ger inte en tillfredsställande funktion, för det läcker in för mycket varm luft då. Ljudnivån på enheten är också ganska hög. Sova i samma rum går inte.

  • Creep
    Äldre 1 Jun 09:20
    #2

    undrar oxå hur den funkar.
    varken jag eller bebis sover gott pga jättevarmt i sovrummet. men en air conditioner är egentligen för dyr för vår ekonomi.
    kanske någon annan?

  • Äldre 1 Jun 09:28
    #3

    Kanske kan en vanlig kalluftsfläkt lindra? Den är ju betydligt tystare också.

  • Äldre 1 Jun 09:32
    #4

    Jag har svårt att tänka mig att det kan vara något annat än en "avancerad" fläkt. 60 watt kan inte ge utrymme för någon kylkompressor. Kan det möjligen vara den metoden av kyla som används i de här speciella eldrivna kylbagarna för bilen? (Men i ett stort rum kan det väl inte ge mycket kyla..?)

    Vår lilla avfuktare (som fungerar med i princip samma teknik) drar 270 watt. Den riktiga luftkonditioneringen har jag för mig drar över 800 watt..

  • Creep
    Äldre 1 Jun 10:40
    #5

    Vi har en vanlig fläkt., vädrar när det tillåts och har nerrullat dygnet runt för att inte släppa in värme. Likväl är det närmare 25 grader på natten. Redan.

  • Äldre 1 Jun 10:51
    #6

    Jag vet hur olidligt det kan vara. Vi bodde tidigare en kort period i en extremt varm lägenhet. Vi hade 30 grader i sovrummet. Fönster öppna även mitt i vintern. Det var då vi köpte den mobila luftkonditioneringen.

    Tyvärr tror jag maskinen du hänvisar till bara är att "kasta pengar i sjön". Ibland finns det begagnade, riktiga portabla A/C till salu på blocket.(Men de kräver som sagt möjlighet att få iväg varmluften ut).

    Har ni kollat att ventilationen fungerar korrekt?

  • detta är min signat­ur
    Äldre 8 Jun 18:59
    #7

    Jag har en Matsui EC1000, den fungerar på så sätt att det finns en inbyggd balja man fyller med vatten och där i lägger man frysklampar, man får med 3st inhållande någon gelésörja som tydligen inte smälter så fort, själv fyller jag hela utrymmet med frysta 0,5 liters petflaskor. Fungerar faktist riktigt bra, inga slangar m.m som behövs kopplas, lätt att flytta runt (6kg + vatten) till det rummet som för tillfället behöver kylas. Hyffsad låg ljudnivå, iaf. jämfört med riktiga ac.
    Så jag är nöjd.

  • Äldre 10 Jul 17:39
    #8

    Ren skit. Bättre att blöta ner en filt eller nåt och hänga över det öppna fönstret och ha en fläkt bakom som blåser in den blöta luften. Som då känns sval och fuktig. Den där coolern för ju dessutom ett herrans liv.

  • Äldre 19 Jul 19:41
    #9
    hebbemannen skrev 2017-07-10 17:39:49 följande:
    Ren skit. Bättre att blöta ner en filt eller nåt och hänga över det öppna fönstret och ha en fläkt bakom som blåser in den blöta luften. Som då känns sval och fuktig. Den där coolern för ju dessutom ett herrans liv.
    Men den kanske var jättemodern och bra för tio år sedan?
Svar på tråden Air cooler från Elgiganten