Liten Mjau skrev 2007-06-19 10:40:16 följande:
Kemiska preventivmedel är frivilliga så som cigaretter och annat som inte är bra för kroppen, men som dock är lagliga...Vi har ett eget ansvar i det här landet och är man inte villig att ta biverkningarna så får man använda kondom eller inget alls...Jag förstår problemet, ingen vill ju gå upp 30kg men vi ska ända vara glada att vi har alla dessa p-medel. Tänk förr när det bara fanns p-piller, å dom var lika starka som våra "abort-piller" är idag.
Förvisso är hormonella preventivmedel frivilliga, men endast i den mån att man får välja mellan abort som preventivmedel eller hormoner om man inte passar för det otroligt snäva urval hormonfria p-metoder som "saluförs" i Sverige.
Utanför Sverige finns många fler hormonfria alternativ, i Sverige finns två modeller av kopparspiral och en modell av pessar. Fram till nyligen gick pessar inte att använda eftersom Gynol Plus, det spermiedödande medlet slutade att tillverkas, och Apoteket importerade inte de motsvarande preparat som fanns att tillgå.
Jag bemöttes av rent förakt av min barnmorska när jag förklarade att jag inte ville ha hormonella preparat, eftersom jag helt klart reagerade fel på dem. Mitt främsta bekymmer var inte estetiskt, utan att jag kommer vara död inom några få år om jag fortsätter gå upp 30 kilo per år. Hon fnös att folk minsann inte brukade tänka så långt framåt.
Själv klarar jag inte av att använda kondom som regelbundet skydd eftersom jag blir skinnflådd av dem oavsett mängden glidmedel. Dessutom anser jag inte att någon behöver hjälp av barnmorska om de ska använda kondom som preventivmedel. De finns fulla kassan på ICA.
Jag är inte alls glad över att vi har alla dessa skitpreparat när de saluförs som den ENDA sanningen, barnmorskorna ger fan i att rapportera in biverkningarna, aktivt övertalar folk att de inte har biverkningar som de vet är vanliga och listade och dessutom ljuger folk rakt i ansiktet utan att blinka.
Jag förklarade fyra gånger för min barnmorska att jag inte ville ha NÅGRA hormoner, av de fem preventivmedel hon föreslog var endast ett hormonfritt. Det sista var kopparspiralen som hon framhöll som ett uruselt alternativ som i princip var sämre än att köra utan skydd. Det är ren lögn, och om man i Sverige hade varit intresserad av något annat än att pumpa i folk hormoner vare sig det tar livet av dem eller ej hade det funnits massor av kopparspiraler, pessar, caps och andra hormonfria preventivmedel att tillgå.
Nu gav hon mig ett pessar som inte passade och tyckte att jag skulle ju säkert bli med barn ändå, men att det var bättre än ingenting.
Jag anser att vad gäller preventivmedel borde svenska barnmorskor strippas på förskrivningsrätten, för det är bara i undantagsfall de klarar av att hantera den.