• Anonym (hepådej)

Fet av P-stav

Jag satte in en P-stav i november förra året och fick ta ut den i förra veckan pga av
    depression, irritation och kraftig viktökning och vätske ansamling. Jag vet inte om det är mkt fett eller om det är mkt vätska, men väger gör det iaf:)

Frågan: Är det någon som vet ifall man går ner i vikt bara av att ta ut staven?
    Jag känner att jag har massor av vätska, det liksom värker sådär som det gör
    Nån som vet hur man kan få bort det?

Berätta gärna om era erfarenheter med stav.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:44:46:
    Kanske ska tillägga att jag är 159 cm och väger ca 65 kg. På mensens andra dag så väger jag ca.60 kg. Min vanliga vikt(i mars) var 54 kg.

• Svar på tråden Fet av P-stav
  • Shadilly

Min erfarenhet av "hormonfett" är att det är trögare att bli av med, men det är inget jag baserar på någon forskning.

Var glad att du ändå fått gehör för dina biverkningar, min BM försökte skylla det på att jag skulle ha dåliga mat- och motionsvanor, trots att jag sedan jag började med hormoner minskat matintaget OCH ökat motionen.

Om du har mycket vätska bunden i kroppen finns det vätskedrivande man kan köpa på hälsokosten att prova med till en början.

• l0v3ly

TS: Hur snabbt gick du upp?

• Pluttan06

Hej! jag har oxå gått upp i vikt av min P-stav. skaffade den för 3 år sen och har gått upp 15 kg.. Vägde från början 73 kg och nu väger jag 88 kg och jag är 1,80 cm lång!
    j-vligt jobbigt

• Pluttan06

Hej! jag har oxå gått upp i vikt av min P-stav. skaffade den för 3 år sen och har gått upp 15 kg.. Vägde från början 73 kg och nu väger jag 88 kg och jag är 1,80 cm lång!
    j-vligt jobbigt

• Pluttan06

j-vligt jobbigt

• ros72

Kan ni kolla i FASS vad det är för produktnamn på staven.

• ixxia

ååååååååå ja som satt här och tänkte att ja skulle testa m p stav,,, det gör ja nog inte ändå rå, finns det något man inte går upp av?
    känns som alla hormonella preventionsmedel gör att man går upp i vikt??
    upp i vikt vill man ju gå när man ÄR gravid inte när man inte vill BLI gravid...

p-pillrena glömer man ju jämt att ta.. skit.

• Saule

Det ska väl inte vara värre än att ta p-piller, detta med viktuppgång???? Dessutom innehåller p-staven bara naturlig hormon, inte östrogen. För tidigt för mig att säga om vikten ännu, satt in staven för 3 veckor sedan, men innan dess tog jag minnipiller och det ska vara samma ''symptomer'' fick jag veta.
    Min son är nu 7 mån och efter 5 månader kom jag in i alla mina gamla kläder. Minipiller började jag ta efter förlossning.
    Det är så olika. Hoppas behålla sina former...

• Liten Mjau

Enligt preventivmedels forskning så ökar hormonerna suget efter mat. När man äter eller använder p-medel så lurar man kroppen att den är gravid så äggproduktionen upphör så man inte kan bli gravid. Om detta utlöser ett större sug efter mat vilket naturligtvis leder till vikt uppgång om man inte tänker sig för.

Jag har själv gått upp av p-medel och har svårt att gå ner det överflödiga men enligt en dietist så beror det på att jag inte är 20 år längre. Efter 25år så är det mycket svårare att komma i form tydligen. Själv är jag snart trettio och mräker att min kropp inte längre funkar som den gjorde för 10 år sedan innan jag gick upp i vikt.

• Shadilly

Liten Mjau skrev 2007-06-18 23:36:01 följande:

Om detta utlöser ett större sug efter mat vilket naturligtvis leder till vikt uppgång om man inte tänker sig för.
    Det förklarar fortfarande inte varför man kan gå upp 30 kilo på mindre än ett år, trots att man äter samma mängd mat man gjorde innan. Oavsett om man är sugen på mat eller inte går man inte upp om man inte äter maten.
    Det är just det här resonemanget som gör hormonella preventivmedel farliga - man bagatelliserar biverkningarna och för över skulden på viktuppgången från preparatet till kvinnan som tar det.
    OM biverkningarna togs på allvar skulle de kvinnor som inte får biverkningar, eller som får biverkningar de kan tänka sig att stå ut med kunna tryggt äta hormoner och veta att den tag de får biverkningar tas det på allvar, men så är det tyvärr inte numera.
  • Anónimo

Jag gick upp 12 kg när jag satte in p-stavarna och det verkade inte göra någon skillnad om jag röde på mig mera eller åt mindre jag gick inte ner något ändå. Men sen när jag tog ur dom så rann kg bara av mig utan att jag ändrade något  

• Anonym (hepådej)

Jag gick upp alla kilona på kort tid, ca 10 kg.
    Jag äter rätt, motionerar rätt och sköter hem o familj rätt
    Nu tog jag ut staven ca 29 maj. Jag har visserligen gått ner 2 kg
    men hoppas ju att det mesta försvinner. 10 kg på 3 mån e inte lätt att bli
    av med. fast jag e ju under 25 ett tag till iaf så lite lättare e det väl då,hehe.

Däremot så sa Bm att det e "normalt" att man ökar i vikt. Hon var nästan chockad av att jag "bara" ökat 10 Kg! Det är normalt att öka ända upp till 30 KG!!!
    Varför sa de inget?
    Jag satte in en Kopparspiral istället och jag mår KANON bra utan hormoner. Blöder liiite mer men kortare dagar, anv. Cyklo-F. Hoppas på att gå ner de sista Kilona nu.

• Liten Mjau

Kemiska preventivmedel är frivilliga så som cigaretter och annat som inte är bra för kroppen, men som dock är lagliga...
    Vi har ett eget ansvar i det här landet och är man inte villig att ta biverkningarna så får man använda kondom eller inget alls...
    Jag förstår problemet, ingen vill ju gå upp 30kg men vi ska ända vara glada att vi har alla dessa p-medel. Tänk förr när det bara fanns p-piller, å dom var lika starka som våra "abort-piller" är idag.

• Saule

Shadily, är det verkligen möjligt att äta samma mängd och gå upp 30 kg på mindre än ett år???? Det är i så fall helt sjukt.
    Är det någon som vet, om man gårr upp eftersomn det hormonella gör en hungrigare eller det händer något i kroppen så man blir fet även om man äter samma mängd?

Det jag vill veta, ska p-staven vara värre än p-piller, staven innehåller ju bara det naturliga hormonet som finns i kroppen. Någon som vet? Tacksam för svar, jag och alla andra fetisar...

• Shadilly

Liten Mjau skrev 2007-06-19 10:40:16 följande:

Kemiska preventivmedel är frivilliga så som cigaretter och annat som inte är bra för kroppen, men som dock är lagliga...Vi har ett eget ansvar i det här landet och är man inte villig att ta biverkningarna så får man använda kondom eller inget alls...Jag förstår problemet, ingen vill ju gå upp 30kg men vi ska ända vara glada att vi har alla dessa p-medel. Tänk förr när det bara fanns p-piller, å dom var lika starka som våra "abort-piller" är idag.
    Förvisso är hormonella preventivmedel frivilliga, men endast i den mån att man får välja mellan abort som preventivmedel eller hormoner om man inte passar för det otroligt snäva urval hormonfria p-metoder som "saluförs" i Sverige.

Utanför Sverige finns många fler hormonfria alternativ, i Sverige finns två modeller av kopparspiral och en modell av pessar. Fram till nyligen gick pessar inte att använda eftersom Gynol Plus, det spermiedödande medlet slutade att tillverkas, och Apoteket importerade inte de motsvarande preparat som fanns att tillgå.

Jag bemöttes av rent förakt av min barnmorska när jag förklarade att jag inte ville ha hormonella preparat, eftersom jag helt klart reagerade fel på dem. Mitt främsta bekymmer var inte estetiskt, utan att jag kommer vara död inom några få år om jag fortsätter gå upp 30 kilo per år. Hon fnös att folk minsann inte brukade tänka så långt framåt.
    Själv klarar jag inte av att använda kondom som regelbundet skydd eftersom jag blir skinnflådd av dem oavsett mängden glidmedel. Dessutom anser jag inte att någon behöver hjälp av barnmorska om de ska använda kondom som preventivmedel. De finns fulla kassan på ICA.

Jag är inte alls glad över att vi har alla dessa skitpreparat när de saluförs som den ENDA sanningen, barnmorskorna ger fan i att rapportera in biverkningarna, aktivt övertalar folk att de inte har biverkningar som de vet är vanliga och listade och dessutom ljuger folk rakt i ansiktet utan att blinka.

Jag förklarade fyra gånger för min barnmorska att jag inte ville ha NÅGRA hormoner, av de fem preventivmedel hon föreslog var endast ett hormonfritt. Det sista var kopparspiralen som hon framhöll som ett uruselt alternativ som i princip var sämre än att köra utan skydd. Det är ren lögn, och om man i Sverige hade varit intresserad av något annat än att pumpa i folk hormoner vare sig det tar livet av dem eller ej hade det funnits massor av kopparspiraler, pessar, caps och andra hormonfria preventivmedel att tillgå.

Nu gav hon mig ett pessar som inte passade och tyckte att jag skulle ju säkert bli med barn ändå, men att det var bättre än ingenting.

Jag anser att vad gäller preventivmedel borde svenska barnmorskor strippas på förskrivningsrätten, för det är bara i undantagsfall de klarar av att hantera den.
  • Shadilly
    Saule skrev 2007-06-19 22:53:42 följande:
    Shadily, är det verkligen möjligt att äta samma mängd och gå upp 30 kg på mindre än ett år???? Det är i så fall helt sjukt.Är det någon som vet, om man gårr upp eftersomn det hormonella gör en hungrigare eller det händer något i kroppen så man blir fet även om man äter samma mängd?Det jag vill veta, ska p-staven vara värre än p-piller, staven innehåller ju bara det naturliga hormonet som finns i kroppen. Någon som vet? Tacksam för svar, jag och alla andra fetisar...
    Om man är känslig för hormoner så är det fullt möjligt, men om man tål dem fullt ut är det också möjligt att inte gå upp ett kilo. Det är som med jordnötter, vissa kan äta hur mycket som helst, andra kan dö av det.

Vad som är bra och vad som är värre är helt omöjligt att säga, eftersom det beror på just din kropp och vad just du tål. Men eftersom du kan sluta själv med p-piller om du känner av biverkningar så är ju p-stav och p-spruta ett krångligare alternativ eftersom du behöver hjälp att ta ut staven, och sprutan kan man inte göra så mycket åt, det är bara att vänta tre månader på att det förhoppningsvis avklingar.

Även om hormoner kan ge en aptitökning så finns även viktuppgång med som biverkningar på de flesta preventivmedel, men det är väldigt populärt bland barnmorskor att försöka hävda att man äter sig till viktuppgången. De flesta har ju inte en strikt diet där de för matdagbok och har fasta träningstider så de lyckas säkert få många att tro på att de har sig själva att skylla.
  • ros72

När jag åt p-piller var jag en riktig häxa. Det tyckte alla*.

Svar på tråden Fet av P-stav