• myspysan

Söker efter jordgubb och rabarbersaft...

Min mormor gjorde alltid saft med jordgubbar och rabarer. Har letat efter ett sådant recept, men hittar inget där båda ingår. Hon finns inte i livet längre och ingen i släkten har koll på detta recept.
    Någon här inne som vet ett recept på detta?

• Svar på tråden Söker efter jordgubb och rabarbersaft...
  • StinaTina

Här kommer ett recept med jordgubb/rabarbersaft. Jag har aldrig provat det själv, men det låter enkelt och gott.
    Lycka till!

Rabarbersaft med jordgubbar

500 gram rabarber
    500 gram jordgubbar, 1L
    3 dl vatten
    500 gram socker, 6 dl
    1 krm natriumbensoat

Rensa bären, tvätta och ansa rabarbern och skär i cm långa bitar.
    Koka upp vattnet i en gryta, lägg i rabarber och jordgubbar och koka under lock i 10 minuter eller tills rabarbern är helt mjuk.
    Sila massan genom en silduk urvriden i hett vatten. Häll saften i en kastrull, koka upp och rör i sockret. Koka upp på nytt, rör om och ta kastrullen av plattan. Skumma väl och tillsätt bensoatet utrört i lite het saft. Slå upp på väl rengjorda flaskor och tillslut väl.

• myspysan

Är det inte lite vatten, eller tänker jag fel?

• StinaTina

Bär och jordgubbar kommer att vätska sej när du kokar det.
    Enligt receptet ska det vara 3 dl vatten. Man har bara i lite vatten för att rabarbern /jordgubbarna ska bränna fast innan dom börjar vätska sej.
    Du vill ju ha saft som ska blandas, inte färdigutblandad.

• StinaTina

För att dom INTE ska bränna fast!  Såklart

StinaTina skrev 2007-06-01 12:33:23 följande:
    Bär och jordgubbar kommer att vätska sej när du kokar det. Enligt receptet ska det vara 3 dl vatten. Man har bara i lite vatten för att rabarbern /jordgubbarna ska bränna fast innan dom börjar vätska sej.Du vill ju ha saft som ska blandas, inte färdigutblandad.
  • myspysan

Ja det har du rätt i! Klart man ska blanda ut den sen... Tack så jättemycket för receptet, ska testa detta!

Svar på tråden Söker efter jordgubb och rabarbersaft...