• zunflower81

Vestibulit/Förlossning

Jag är gravid i vecka 25 med mitt första barn. Jag har haft vestibulit i ca. 10 år och undrar hur det påverkar förlossningen och sedan efter. Är det någon här som har/haft vestibulit och i samband med förlossning som kan berätta om erfarenheter??

• Svar på tråden Vestibulit/Förlossning
  • Coursell

Jag har läst en hel till om vestibulit eftersom jag jobbat som sexleksaksförsäljare och i en av alla artiklar jag läste så skrev en läkare att för en hel del kvinnor så försvinner det efter förlossningen.
    Jag kan som sagt inte referera till källan men hoppas att detta kommer gälla för dig

• Vinterbaby

Det har jag också läst om, men viktigt att tänka på att man vid amningen blir väldigt torr och för säkerhetsskull använda cilikonbaserat glidmedel om det är ok. Å andra sidan var inte jag direkt intresserad...på ganska länge men allt tar ju sin tid och ingen idé att stressa.

• Marikus

Frågade min bm eftersom jag har vestibulit och är lite nervös för hur det ska kännas vid förlossningen, men hon sa att hon aldrig hade hört någon där vestibuliten krånglade till förlossningen. Däremot sa hon som Coursell, att symptomen kan minska efter en förlossning.

• clay

Jag har också hört att man vid en vanlig vaginal förlossning kan komma att få midre besvär av vestibulit. I vissa fall kan det läka bort.
    Det var faktiskt ett radioprogram om det på p3 för 1-3 år sen, minns inte riktigt, men då var det en läkare som pratade om det.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Vestibulit/Förlossning