• Lindut

Hjälp! Fläckar på kökets lådfronter av ugnsrengöring

Hjälp hjälp hjälp...

Sprayade min ugn i går med rengöringsmedel (K2r Ugn & Grill). Nu när jag skulle torka ur ugnen, ser jag att det är fläckar på lådfronterna (kökslådorna bredvid ugnen). Det måste ha kommit sånt där medel på, därav de gula prickarna/fläckarna. Finner ingen annan förklaring och nu får jag inte väck det. Står inget på sprayflaskan om att man ska skydda ytorna runt omkring...eller hur man tar bort eventuella fläckar. Bara att man inte ska behandla lackade ytor..

Någon som vet hur jag kan få bort fläckarna? Hjälp...bor i hyresrätt och är inte så sugen på att få bekosta luckorna om det inte går bort.

Hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Fläckar på kökets lådfronter av ugnsrengöring
  • Mamma åt Issa

Men d luckorna borde ju vara lackade eller...kanske därför d ha reagerat???

• 2007 Mamma

Ugnsrengöring brukar vara starkt och frätande så det är nog inget du kan göra åt tyvärr tror jag....

• Lindut

Jo, luckorna är säkert målade med lackfärg..och det står att man inte ska behandla lackerade ytor...så jag borde kanske tänkt på att hålla upp något slags skydd medan jag sprayade. Men nu är fläckarna där...och jag såg inte att det kom något bredvid medans jag sprayade.

Någon som vet om det går att få väck fläckarna med nåt mirakelmedel?

• Mamma åt Issa

hmm kan nog vara knepigt att få bort tyvärr...
    Har du provat med kökspray o sånt d brukar vara ganska effektiva

• Lindut

Har provat jif spray, men det funkar inte. Har även väldigt försiktigt testat aceton...och när inte det bet heller, så vet jag faktiskt inte. Men ibland är det ju något ämne som man minst anar som biter på en viss typ av fläckar...så jag får väl hoppas på att någon har något mirakeltips att komma med, även om det ser mörkt ut just nu.

• Mamma åt Issa

Jo..får hoppas d

Matsoda brukar ta bort ganska mycket fläckar även bakpulver...men ja vet inte...
    Va e luckorna för färg då?

• Lindut

Luckorna är målade i vitt (inte kritvitt utan lite åt det gula hållet). De är dessutom inte släta, utan spåntade (heter det så...?). Bakpulvret har jag slut på...ska handla hem i morgon och testa. Vad är matsoda för något och var hittar jag det?

• Lindut

Jodå..fläckarna sitter där de sitter. Ingen annan har noterat dem...men det syns väl om man tittar på dem. Funderar på att ta väck fronterna på de två "drabbade" lådorna och ta med dem till någon målare för att få hjälp. Köket i övrigt är ju så fint och det blir säkert billigare att fixa det själv...än att vänta tills den dagen man flyttar och får räkning från värden på det.

Svar på tråden Hjälp! Fläckar på kökets lådfronter av ugnsrengöring