• Anonym

drabbas jag om min man hamnar hos kronofogden??

vad händer om min man missköter sin ekonomi så mkt att han hamnar hos kronofogden? drabbas även jag?

vad händer om vi skljer oss om han har stora skulder?

• Svar på tråden drabbas jag om min man hamnar hos kronofogden??
  • Anonym

Blir nog så att dom räknar med din inkomst också, så då drar dom mer när dom gör utmätning...

• Anonym

Om ni båda två står på räkningarna och han hamnar där så gör du det också, men står han ensam så drabbas du inte.

• Anonym

jag ser till att mina och våra gemensamma räkningar blir betalda.. men klarar inte längre att även se till att hans egna räkningar blir betalda då han är så slarvig med sina pengar..

så det kommer att bli hans egna räkningar som går till KF i såfall, ingen risk att jag drabbas då alltså??

• Anonym (pank)

När kronofogden räknar hur mycket dom kan dra av från hans lön,räknar dom även med din inkomst! Om ni är gifta,har man ju försörjningsplikt för varandra.Så är det vårat fall...Att dom räknar ihop våra inkomster.

• Anonym

ok.. så jag måste fortsätta att betala hans räkningar och leva på bröd o vatten för att inte han ska hamna hos KF för då drabbas även jag.. suck..

• Anonym (huvva)

Låter som om du hamnat i en svår sits
    Kan du inte tvinga honom att sanera sin ekonomi? Hota med skilsmässa?
    Lycka till!

• Anonym

klarar 2 månader till med pengar som jag lagt undan men sen kommer jag bara att kunna betala mina egna och våra gemensamma.. hens egna kommer jag inte klara av att betala längre.. man måste ju ha kvar lite till mat, bensin, osv oxå..

• Anonym

tyvärr så åker man med i skiten när man är sambo eller är gift.

• Anonym

han får bara 6000/mån från förs.kassan + att han fått en del klumpsummor som ska räcka länge men som han gjort slut på efter ett par månader.. så nu är det de 6000 som jag ska hushålla med vilket inte räcker så långt..

• LeWi

Om han inte klarar av att sköta sin ekonomi och resten av familjen blir lidande av det så får du helt enkelt  ta tag i det!
    Inte ska ni leva på bröd och vatten heller!
    Se till att hans pengar kommer in på ditt konto oxå - sen betalar du alla räkningar lägger undan för fasta kostander (mat, transport..) och finns det något kvar så fördela det på sparande och fickpengar till er båda.
    Hans fickpengar sätter du in på hans konto och så får han bränna de pengarna bäst han vill!

Och se till att han klipper sina ev kreditkort oxå?

• Anonym

ja det är så vi gör.. hans inkomst (6000 kr) åker direkt över till mitt konto och jag betalar alla räkningar.. sedan har jag lite som jag lyckats spara av hans pengar när han fårtt störe summor som jag har fördelat men de räcker bara ett par månader till.. sedan måste jag betala hans räkningar med mina pengar och då blir det inte mkt kvar till mat, osv..

gift er aldrig med nån som inte kan sköta pengar!! suck...

• LeWi

Har ni många olika småkrediter?
    Hur bor ni?

Du kan ju alltid försöka samla krediterna hos en bank och på så sätt få ner räntekostanden.
    Månadsbudget?

• Anonym (huvva)

Men vad är det för räkningar som kommer om hans pengar går direkt till dig och han inte har några kreditkort?
    Beställer han en massa saker hela tiden, eller vad är det han gör? Förstår han inte att han inte kan göra så så måste du kunna få begära att han får en god man eller något...

• Anonym

det är mobilräkning, CSN samt ett par avbetalningar som är hans egna.

mina egna och våra gemensamma fixar jag med min lön + de 6000 han får varje månad men ovanstående klarar jag bara ett par månader till sedan vet jag inte vad jag ska göra.. han får ju inte mer än 6000 så pengarna finns inte:/

• Anonym (samma sak)

tyvärr kommer de räkna ihop er ekonomi.. men man får ha nått att säga till om.. man lägger fram alla fasta avgifter för hemmet och dagis mm.. och bevisa hur mycket det kostar för er varje månad.. som en sa se till att du får in hans pengar på ditt konto så gör vi här hemma. Eftersom min sambo är under skuldsanering så han/vi lever på minigränsen. vet inte hur mycket lön du har mm.. men sambon och jag har dryga 16 tusen kvar att leva på i månaden efter de har dragit hans inkomst till mini gränsen. de räknar med att han skall kunna betala hyra, mat dagis mm. tror de går efter socialens normer typ. om han bara får dryga 6 tusen från försäkrings kassan det är ungerfär det min sambo har kvar varje månad. och som någon sa se till och få stop på hans räkningar.. om han har kreditkort klipp dem mm. om han vägrar släng ut han .. inte skall du behöva drabbas för att han är egoistisk och låter dig stå för hans räkningar.. han är ju f*n vuxen. lycka till

• Anonym (samma sak)

skaffa kontant kort till han i stället för abonemang..

• Anonym (huvva)

Byt ut mobilen till kontantkort, och ring CSN och be att få skjuta upp betalningarna eller åtminstone få årsbeloppet nedsatt - det har ni rätt till och det brukar kunna gå fort.
    Sen så får han se till att inte dra på sig fler räkningar!

• Anonym

Om skulderna/avbetalningarna och lån fanns innan ni gifte er så kommer det inte hända dig något.Har för bara tre år sedan själv suttit en sits som gjorde att jag inte trodde att vi skulle kunna gifta oss för att min man då skulle bli drabbad för de skulder jag dragit på mig tidigare.Hade då kontakt med en advokat som talade om klart och tydligt att om vi gifte oss skulle min man inte drabbas och det gjorde han inte heller.Däremot gick han in och tog ett lån på våran bank så nu är mina skulder borta tack vare honom och vi står nu istället och betalar på ett lån med låg ränta och samma månadskostnad varje månad.Hoppas det löser sig.Om du ändå är osäker ring en advokat och rådfråga dom.Kram på dig

• Anonym

risken är ju att någon av hans räkningar hamnar hos KF nu när vi ÄR gifta:/

CSN räknar ju tyvärr på årsinkomt o han har hög årsinkomst tack vae att han fått stora klumpsummor (som han slösat bort..) hade han inte gjort det utan fördelat de pengarna som det var tänkt så hade han haft högre månadsinkomst än jag..

tack alla underbara människor för att ni tar er tid att svara!!!

kram

Svar på tråden drabbas jag om min man hamnar hos kronofogden??