• mamma 03 05

Ni som tältat. Vilket tält??

Vi vill köpa ett tält men vet inte vilket.

Vi är två vuxna och två barn (3,5 och 2) Vill helst ha ett tält med minst 2 "rum" lätt att sätta ihop/ta ner och inte ett som tar så mycket plats.

Finns det nåt som passar in på våra kriterier??

Vad har ni för tält och vad kostade det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 13:10:03:
    Maken är 193 cm och vill helst kunna stå i tältet oxå :)

• Svar på tråden Ni som tältat. Vilket tält??
  • SeTa

Det finns jättefina kupoltält där mitten är en kupol, sen går det ut tre halvkupoler på varje sida. Det är sovrummen. Passar jättebra till 4 personer eftersom man kan använda ett sovrum till packningen. Brukar finnas på ellos och liknande för 12-1500 kr.

Vi har haft ett gammalt hustält tidigare. Jättegott om plats, men otroligt klumpigt!

• mamma 03 05
    SeTa skrev 2007-06-01 13:11:12 följande:
    Vi har haft ett gammalt hustält tidigare. Jättegott om plats, men otroligt klumpigt!
    Ja det är ett sånt vi har nu. Mina föräldrars från tidigt 80-tal. Orange/brunt, riktigt läckert faktiskt :)

Tack för tipset, ska kolla på ellos.
  • ScoutAnnika

Är scout och måste bara få säga min sak i meningen!

Om jag hade varit er så skulle jag UNDVIKA ellos saker. Finns bra kupoltält för ca 2300 och de har plats för ibland 8 pers. Kolla på naturkompaniet mm

• SeTa

Scoutannika: Varför? Och vad har att du är scout med saken att göra?
    Brorsan köpte sitt tält på ellos, och det har funkat skitbra i flera år. Så kvaliten är det ju inget fel på?

• Venusmannen

Ståhöjd på 193 cm är nog ganska ovanligt. Det finns säkert, men lär nog fördyra tältet avsevärt.

Vi har ett två-kabiners kupoltält för max 6 personer. Men det är inte i ståhöjd. Men mycket kompakt och lätthanterat.

• frk Murkla

På Intersport säljer de tält av märket McKinley. Mycket prisvärda och bra tält. Verkar passa era kriterier! Tunneltältmodell är lättare att sätta upp än kupolmodell. Det finns med två sovrum, ståhöjd, lättvikt som tar liten plats, om det är familjetält ni är ute efter.

• Theorese

men funkar inte 80-tals tältet? Vi var ut med mina föräldrars gamla förra året och det var hur bra som helst, innetält som bildade två rum, ståhöjd, och gott om plats att sitta inne och äta frukost då det regnade ut. Vi tyckte riktigt synd om de som satt i små moderna tält. Enda nackdelen är väl att det tar stor plats i bilen...

• mamma 03 05

Jodå det funkar. Men det är bara ett rum, och vi skulle gärna vilja ha iaf två rum. Det tar ju som sagt såå mycket plats i bilen. Vi har ju barn med oss så vi behöver ha minst en vagn med oss och övrig packning. Det bli väldigt tajt i vår ickekombi :)

• ifent

Hej vi köpte ett tält förra sommaren ett mckinley,köpt på intersport med 3 sovrum och stort förtält i mitten med 2 meter ståhöjd. Platsen i mitten är perfekt vi fick in stolar och bord när det var dåligt väder och barnvagnen
    Finns en bild på det i mitt galleri, dock bara en katalog bild men du ser hur det ser ut, det var helt perfekt att ha och ligger i en väska som inte är allt för stor.

Catta

• mamma 03 05
    ifent skrev 2007-06-11 07:58:09 följande:
    Hej vi köpte ett tält förra sommaren ett mckinley,köpt på intersport med 3 sovrum och stort förtält i mitten med 2 meter ståhöjd. Platsen i mitten är perfekt vi fick in stolar och bord när det var dåligt väder och barnvagnenFinns en bild på det i mitt galleri, dock bara en katalog bild men du ser hur det ser ut, det var helt perfekt att ha och ligger i en väska som inte är allt för stor.Catta
    Ja det såg ju fint ut. Ska nog be maken gå in på intersport efter jobbet någon dag och kolla. Tack för tipset
Svar på tråden Ni som tältat. Vilket tält??