• MissBeccis

11 mån som äter allt! (Sten, kottar, jord...)

Har en liten tjej på 11 månader som äter allt! Alltså sådant hon inte borde äta, typ jord, sten, gräs, löv, kottar, dammtussar, you name it! Börjar bli rätt jobbigt, och man kan knappt vara med henne på en lekplats, för hon leker inte, hon sitter och äter sand!
    Fler med samma dilemma? Hur har ni gjort?

Alicia, född 060623 ~ Pojke BF 071011 ~ www.rebeccas.se
  • Svar på tråden 11 mån som äter allt! (Sten, kottar, jord...)
  • Xarisma

Haha välkommen i småbarnslivet Säg bläää ochv isa med ansiktet att det smakar illa och pilla fint ut det igen Nu har dottern (17 mån) börjat fatta att det är blä med grus etc

• bambigirl

Gör inte alla små barn det? Så gör vår 10 månaders också, skulle nog aldrig sätta ner honom i en sandlåda... I gräset brukar han få sitta, för äta lite gräs har ju ingen dött av. Däremot måste vi var jättenoga med att han inte får i sig sten och sånt som han kan sätta i halsen.

• Luddvar

Ha ha. Eller blä... Jag har ibland lyckats få barnen att ha kvar nappen i munnen i den värsta äta-allt-åldern men annars är det "blä" och "nej men usch" som gäller.

• iconic

Såg en dokumentär om allergier på tv för ett tag sedan där de menade att det är bra att barn stoppar i sig lite jord och annat. Den smuts som vi har inomhus i form av dammråttor är inte så bra, men lite jord och sand var tydligen inte så tokigt. Kanske kan muntra upp dig! Fast stenar i munnen är ju ganska farligt förstås...

• Ell

Jo samma här, han är nu 16 månader och varit såhär läääänge!

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • Luddvar

Men de brukar inte stoppa så stora stenar i munnen. Mina har iallafall  inte gjort det. Men tjejen åt så mycket sand en gång( vi missade detta helt) så hon bajsade sand dagen efter... Inte farligt men lite äckligt.

• Zolen1

Har en tjej på 1 år som är likadan!

ALLT ska i munnen... säger bläää och ber henne spotta ut de hon har i munnen.

• MissBeccis

Tack för era svar! Känns lite uppmuntrande att jag inte är ensam. Alla barn gör det inte, för ingen av de vi umgås med, och det är rätt många barn, gör det. Så man känner sig som man har värsta matmonstret till bebis. Brukar säga Usch och ta ut det hon ätit, men hon skrattar bara åt mig, så jag tänker mig att det kankse är bättre att låta henne hållas såvida det inte är något farligt. Tyvärr ska hon äta sten också, inte jättestora kanske, men stora nog att kunna sätta i halsen. Dammsuger hallmattan varje dag eftersom hon letar småsten där som hon stoppar i sig. Suck säger jag bara!

Alicia, född 060623 ~ Pojke BF 071011 ~ www.rebeccas.se
Svar på tråden 11 mån som äter allt! (Sten, kottar, jord...)