• PippiLottan

ang ersättning från försäkring... är detta rimligt?

Var med om en bilolycka. Fick idag veta att jag ska få 56000 kr för detta. Har fått en 5%invaliditet i nacken och whiplash. står om att överklagan ska ske inom tio dagar. Är det mycket eller lite pengar?
    Alltså för mig är det ju massor men...

• Svar på tråden ang ersättning från försäkring... är detta rimligt?
  • Majsan70

Vad står det i din försäkring att beloppen är på? Det går ju att jämföra din invaliditetsgrad jämfört med deras villkor.

• PippiLottan

ok! såklart! ska kolla det! vill ju inte bli lurad bara för att man som vanlig dödlig tycker det är mycket pengar redan

• Teskedsmamman

Min mamma fick 30 000 för 25% och DET är lite! Svårt att veta om det är skäligt eller inte...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 33
  • buffe

jag har 3 whiplasch. fick 50000 kr 8% invaliditet.
    2002 var detta.

• PippiLottan

3 whiplash? oj då kan inte vara så kul..

Jag är 25 år gammal.

Däremot stod det ser jag nu att detta endast är för skadan och bestående men. Ersättning för operation i axeln i samband med olyckan och inkomst bortfall kommer sen. Vad det är för storlek på de summorna vet jag inte

• Anna 75

Min man har ochså fått ut pengar på försäkring 2 omgångar den ena är inte riktigt klar (överklagar), en felbehandling+ olycka(whiplash).Själv fick jag höra att att det är lönt att överklaga oavsett om det är bra eller dåligt, det är inte så lätt att veta hur många % invaliditet man har rätt till. När det kommer till pengarna så beror det på hur högt du har tecknat försäkringen. Men du pratar väl om trafikförsäkringen antar jag, o den e det samma för alla min man fick 13 %,men vill ha 14 %. på grund avatt folksam har bedömt till 14% efter 1 överklagande ( först fick han 11% därifrån. Vill bara säga att överklaga, det kostar inte. Hade han nån annan privat försäkring också? Tänk på att kommande läkarbesök+ mediciner för framtiden har han rätt att få tillbaka ( om det beror på skadan förstås)Givetvis räknar dom in ålder också.vid min mans fall så motsvarar 13% 174200kr han var 29 år 2002 då det hände, han har fått förskott, men folksam var klara redan för 2 år sedan.sen tillkommer ärr o inkomstförlust..om du undrar nåt mer så är det bara att fråga,

• PippiLottan

anna75: Inkomst förlust stod det att jag skulle få, men det var inte klart än. Även för ärr. Dock är det ett pytte ärr så inte tror jag att jag får så mycket för det, vilket känns helt rätt.
    Dock känns det som att min whiplash som gör att jag tappar saker med vänster hand, domnar i armarna och är yr nästan dygnet om kanske borde vara lite högre än 5%. Dessa pengar jag fått nu kommer från folksam och trafikförsäkring. Sen hade jag nån typ livförsäkring, men den är i annat bolag och papper är skickade dit men jag vet inte mer. Har inte hört nå. Kan man få ut från två försäkringar på samma skada?
    Stod inget i papperen om hur man går tillväga när man överklagar. Kanske bara ringa och fråga. Och vad händer med den summan jag hittils fått då?
    För den är nog redan utbetald. Dras den av från slutsumman om den blir högre sen, eller ska man lämna igen de pengarna först?
    Många frågor..

• Anna 75

kan förklara hur det gick till för min man .han blev påkörd av en bil, fick den skadan, han har huvudvärk dagligen ,tappat känseln i axeln, svagare i vänster arm, kan heller inte vrida huvudet för långt åt båda sidorna, men ingen värk förövrig (förutom huvudvärk) Jag tycker du absolut har fått alldeles för låg invaliditetsgrad. ang försäkringar så hade han en egenförsäkring från folksam + en genom facket på folksam dvs 2 st på folksam, däremot var inte försäkringen högt tecknad. Fackets försäkring var snäppet bättre. dom betalade ut invaliditetsersättning på ca 120000kr x2.(han fick ut mer från den som var genom byggnads pga att den var bättre) sen finns den trafikförsäkring som bilen har som också betalar ut. och den ger ca 200000kr. dom här pengarna är enbart invaliditet, du fårför varje försäkring som du har, men ha koll att dom verkligen betalar ut det du har rätt till, folksam missade att han hade 2 försäkringar, men när vi påpekade det så betalade dom ut från den också.men inkomstförlust mm betalas bara en gång oavsett hur många försäkringar du har. din livförsäkring, antar att den bara gäller vid dödsfall, men om du har typ olycksfallsförsäkring eller nåt via facket kanske, det är värt att kolla upp det. dom betalar ut resterande om det blir nåt, vi har inte behövt att betala in nåt för att sen få ut rätta summa. antar att du också via trafikförsäkringen har rätt till en advokat, vilket vi har .men känner iförsig att vi klarat det utan också. första ggn hade vi inte det.men det kan ju underlätta med att dom skriver överklagan osv. ang. överklagan så påpekade jag om igen vilka skador det gällde, drog upp olika situationer ex vid sömn, hushållsarbete, sambon fick dra det stora lasset mm som jag kanske inte hade nämnts innan, och att jag hade hört mig för med andra vid liknande situationer, sen vid vårat fall hade vissa saker ändrat till det sämre så som migrän och domningar.sen är det facktist så att tillex vissa bolag är ju trots allt vinstgivande bolag, så dom försöker väl, många accepterar besluten utan att överklaga.
    vid första olyckan var det vid vårat fall pasientskadeförsäkringen och folksam inblandad, dom gav olika invaliditetsgrad, och vid det fallet hänvisade jag att -vi fick högrehos dom... och då ändrade dom det. vid detta fallet så fick han först 13% hos folksam men ökade upp det till 14% pga mer huvudvärk + migrän, medans trafikförsäkringen ville ge 11 har nu höjt till 13 pga att ja g hänvisade vad folksam gav, men har överklagat för att få 14% det är inte klart än. lite nackdel för dom pga att dom inte sammmarbetar, men bättre för oss.

Svar på tråden ang ersättning från försäkring... är detta rimligt?