• MaPaFrid

Semester på Öland

I sommar ska vi åka med en annan familj till Öland. Vi har hyrt en stuga i Sättra ca. 15 km. sydost om Borgholm.

Men jag har aldrig tidigare varit på Öland och behöver en massa tips och idéer om vad vi ska göra. Vad finns i närheten av där vi bor, vad är värt att åka en bit för att uppleva, vad ska man absolut inte missa och vad är överreklamerat?

Vår familj består av Mamma, Pappa och Barn 2 år, den andra av Mamma, Pappa, Barn 4 år och Barn 2 år.

Ös på mig info, vill få en toppenvecka med vänner, barn och ledigt!!

• Svar på tråden Semester på Öland
  • Skogshallon

Jag tycker att man ska ta en tur runt hela ön och sedan stanna till där man känner för. På södra delen är det väl mest Långe Jan och Eketorps borg som är lite kul att se...

Mmmm, ska fundera vidare på vad som kan vara intressant...

• mamma33

Ni bör ta er en tur till Kalmar och gå på Kalmar slott, det är jättefint. Åka upp till Böda sand och bada(påminner om utomlands med jättelång sandstrand).Öland djurpark är oxå helt ok. Det finns en outlet i närheten om ni vill shoppa billiga märkeskläder.

Lite tips i alla fall

• Teskedsmamman

Neptuni åkrar!!!!!! Nästan ända upp vid Långe Erik, det var mäktigt att gå där! Blå jungrun kan man nog ta färjan till tror jag.... Borgholms slottsruin osv... köp en karta med sevärdheterna på, väl värt pengarna!

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 33
  • MaPaFrid

Har Ni koll på om man kan ta färja mellan öland och gotland?

• MaPaFrid

Puffar lite om det är någon mer som kan ge lite tips till oss?

• Tjofsen

Ja, ta en tur över hela ön. Nere i Mörbylånga och Färjestaden är också vackert. Byxelkrok är fint och mysigt att äta pizza vid hamnen. Man kan åka och se Allvaret (stort område som påminner om vilda västern).

Gå in här och kolla: http://www.olandsturist.se/

• MaPaFrid

Några andra tips? Hemsida till Ölands djurpark?

• Jessan73

På Öland finns massor att göra, många gamla fina kyrkor om man är intresserad av det, fin natur tex Trollskogen uppe på norra Öland är häftig. Eketorps borg är roligt.

I sommar ska det visst gå färja från Öland till Gotland igen, det har varit uppehåll i några år nu. Antar att du hittar info i länken ovan, eller hos Destination Gotland.

Ha en trevlig semester!

• MaPaFrid

Tack, men finns det mer specifika saker att göra med barnen?

Svar på tråden Semester på Öland