• Sallsan

Hur långt går ni med era hundar som fyllt nio år?

Undrar lite hur långt ni brukar gå med era hundar som är nio år o över... när ska man börja tänka på att hunden börjar bli gammal? har ingen erfarenhet av hundar som åldras så tänkte om någon kunde ge mig lite tips =))

• Svar på tråden Hur långt går ni med era hundar som fyllt nio år?
  • Babyfötter

Märker du inte på hunden när den är trött? =)

Annars beror det ju lite på hur bra musklad hunden är och hur mycket den är van att motioneras tidigare..

• fler som jag

ca 1 mil 2 ggr/dag därimellan "kortare" promenader...

(¯`°?.¸ ♥TreSkaBliFyra♥ ¸.?°´¯)
  • SophieJ

Jag har en schäfer som är 12år! Hon är väldigt pigg för att vara 12år, men vi tar det ändå försiktigt, så kanske 4-5km/2gg i veckan. Det beror också på hur pigg hunden är! Man ser om den inte klarar att gå långt och blir väldigt trött. Många gamla hundar får problem med bakbenen när dom blir äldre och det ser man. Så du får helt enkelt hålla koll på din hund när ni är ute och går.

• Mellbert

Min hund är 11 år han går en mil om dagen,plus kortare promenader och lek med den yngre hunden på hans vilkor.
    När vi är ute och går så är han alltid lös så han väljer tempo helt själv men kommar väldigt sällan efter,då han är hyfsat pigg.

• Vargtass

Jag går inte långt med vår gammeltant, hon är 12 år. Oftast lunkar hon efter mig lös ca 1 km/runda, ibland kortare, hon har sina bättre och sämre dagar. Vi har en ung Schäfertik 3 år också. Jag får gå med en hund i taget, detta just för att hundarna kräver så olika i mottionsnivå.

• lindansare

Vår 11-åring har ont i kroppen. Han lunkar låååångt efter oss trots att jag får med barnvagn i makligt tempo. Det blir kortare promenader, ca 1 - 2 km. Mellan 2 - 4 promenader om dagen. Det beror på dagsformen. Ibland orkar han bara två promenader, ibland vill han ha flera och orkar även en lite längre.

• mysmatte

Mna kan gå långt med gamla hundar... min grannes var 12 år så gic vi 5 km om dagen hon var hur pigg som hälst, men man fick gå i hennes takt. Hon var ju alltid lös och ibland var hon som en valp andra dagara var hon nästan döende. tyvärr så tog dom bort hennes vid nyår skulle ha blivit 13 år i januari.. men efter matvägrat i en månad och spytt mer än vanligt så var det hejdå..

Tror du ser på hunden hur mycket den orkar gå. Man kan ju vara jätte aktiv vissa dagar och mindre på andra så är jag med min snart 2 åriga hund. Varje söndag så slappar vi sedan är vi aktiv dom andra dagarna och två dagara i veckan går vi 1 mil.

• Gnista

Vår nioåring (stor ras) orkar inte så långa rundor. Den längsta vi går är ca 35 min i sakta tempo. Han sackar efter och visar tydligt att han inte orkar mer än så (har problem med artros). Titta på hunden, om den är pigg är det bara jättebra att gå långa promenader. Se till att hunden får bestämma takten.

• Slarva

Min mammas 9-åriga tik följer med henne på joggingrundan 1-mil ett par gånger i veckan.
    Det är nog väldigt olika från ras till ras också det där med ålder... och självklart från hund till hund.

Du varg, du varg kom inte hit, ungen min får du aldrig...!
  • Mammanseko

Min 10-åring rör sig precis lika mkt som när hon var yngre med samma uthållighet!

Svar på tråden Hur långt går ni med era hundar som fyllt nio år?