• gonkis

VSD/hjärtfel?

Hejsan!
    Min son har ett VSD hål i mellan kammrarna, hans hål sitter högt upp, så det är inte säkert att det sträcker sig muskler dit upp så att det kan växa igen. Han har även då lite för högt tryck i lungerna, pga att det läcker igenom via hålet. Nu undrar jag ifall det finns några fler föräldrar som har barn med VSD, och som vill berätta hur stort hålet va? Hur det är med barnet nu? om det behövdes operation?

MVH Veronica

• Svar på tråden VSD/hjärtfel?
  • Marija79

Hej,
    Jag är verkligen ledsen för er lill killes skull.
    Jag har själv varit hjärtbarn... Nu föddes inte jag med min åkomma utan insjuknade i tonåren men jag blev hjärttransplanterad när jag var 17 år och mår idag prima.
    Har fött ett barn och har ett till på väg
    Nu är ju jag helt borta från ämnet men jag ville bara säga att hjärtebarn växer upp till friska människor som får ett underbart liv så du har många fina sunder att se fram imot

Vilket sjukhus tillhör ni?

Lycka till i livet och KRAM på er!

• susst6

Min son (1 år nästa vecka) har AVSD och det var tal om att han skulle opereras redan i år. Gjorde en hjärtkateterisering i april som gick över förväntan. Slipper operation i nulägetGlad men skall på regelbundna kontroller och så får vi se vad som händer. Han är annars jättepigg, inte en chans att man kan se att han är hjärtsjuk.

• Vinterbaby

Min son föddes med två hål och första månaden visste vi inte om det skulle behöva opereras men ett hade växt igen efter en månad och det andra växte igen efter 8 månader. Jobbig tid men jag kände mej trygg med sjukvården och insåg hur väl det fungerar.

• zaarah

Jag har själv ett "hål" i hjärtan.. har funkat alldeles utmärkt bara att det slår lite annorlunda.. har fått kolla upp det en gång om året men de har aldrig behövts göras något mer.

• LIVochLinnea

Min dotter har en ASD som kräver operation ett litet hål mellan förmaken. De flesta barn med lindrigare hjärtfel mår bra men de orkar inte lika mycket. Första året var inte roligt alls nu mår hon bättre!

• LIVochLinnea

Min dotter har en ASD som kräver operation ett litet hål mellan förmaken. De flesta barn med lindrigare hjärtfel mår bra men de orkar inte lika mycket. Första året var inte roligt alls nu mår hon bättre!

• Addis

Hej!
    Min dotter som snart är två år föddes med flera hjärtfel varav ett var VSD. Från början tänkte de op VSD men när vi kom till lund upptäckte det att några av de andra felen behövde åtgärdas snabbare.
    Som jag har förstått det så ligger hennes Vsd oxå ganska högt upp i kammaren och hålet var ganska stort från början. (har inga siffror) Som läget är nu så blir hålet mindre och mindre av sig själv och man tror inte att det kommer att behövas någon op för detta. Idag har hon inga direkta hjärtsymtom, möjligen blir hon tröttare än andra barn i hennes ålder.
    Mvh Nadja

• pemi

Vår dotter har fått vsd konstaterat idag. Lite snopet då vi gjorde ultraljud av hjärtat pga ett blåsljud (medfött) som orsakas av en liten förträngning av lungpulsådern. Idag då hon är nästan 9 månader gjordes en uppföljning av blåsljudet och då hittades också hålet mellan kamrarna som nu är 4 mm stort. Enligt läkaren å opereras inte hål som är 3 mm eller mindre men alla hål som är 5 mm eller större. I Alvas fall så görs ett nytt ultraljud om 1 år för att se vad som hänt med hålet. Vi har inte märkt någonting på Alva beträffande hjärtfelet. Hon har alltid ätit bra, inga problem med amningen och är pigg och lika sprallig som andra jämnåriga.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Lovali

mIn son, nu 22 månader, är född med VSD, det upptäcktes när han var 4-5 dagar gammal. Han har två hål, ett litet som "sitter bra till" och ett större som sitter högt upp. Vi gick i början på kontroller var 3dje månad, sedan var 6:e månad & nu sist bestämdes det att det räcker med 1 gång per år då han inte har någon hjärtsvikt eller andra allvarliga symptom. Hans hjärta är lite förstorat men tydligen inget allarmerande. Inet avhan hål verkar växa ihop MEN det större övre hålet (som är allvarligast) såg nu mycket bättre ut då hjärtklaffen går in & lägger sig för hålet på ngt sätt. Kroppen försöker alltså laga det hålet själv emd hjälp av klaffen och det verkar lyckas säger hjärläkaren. Troligen slipper han operation men om han skall opereras så görs det inte förrän han är i ca 4-5 årsåldern. Fantastiskt att kroppen kan laga hålet på detta sätt tycker jag, alltså inte genom att det växer ihop utan att klaffen liksom tätar det..

Lycka till med din son.

Kram Louise.

• pemi

Pratat med läkaren idag och det är mellan förmaken alvas hålet sitter, inte kammrarna, en sk asd. Tydligen ett vanligt fel som inte är något akut (om hålet är litet), många har det utan att veta om det. Ev operation blir först i 7-årsåldern. Så nu ska jag inte grubbla på det mer fram tills nästa besök m ca 1 år.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Emil Rasmus Oscar

hej!! jag har en son på 5år och vi var på femårskontroll med han häromdan och när hon lyssnade på hjärtat så hörde hon ett blåsljud!!! Blev helt hispig nån som vet vad det innebär och allt annat runt om det... min man och jag blev helt snopna...
    Hon skickade en remiss till barnmottagningen ska bli kallade till hösten.. e det farligt med blåsljud vad händer HJÄLP nån som kan....
    kram en orolig mamma

Svar på tråden VSD/hjärtfel?