• Anonym (Villovilla)

Bostadsbidrag om man bor i villa?

Hej!

Jag och min man har planer på att separera...
    Vi har två barn och jag vill gärna bo kvar i huset så barnen slipper ryckas upp från dagis och sitt hem.
    Problemet är att jag är arbetslös. Min man jobbar natt så barnen måste bo hos mig.
    Jag förslog att min man skulle kunna hjälpa oss ekonomiskt utöver underhållsbidraget så vi kan bo kvar, tills jag fått ett jobb, men det vill han inte!

Kan man få bostadsbidrag om man bor ensamstående med två barn i en villa ???

Jag får ut ca 7000 efter skatt i aktivitetsstöd och boendekostnaderna är på ca 7-8000 kr.

• Svar på tråden Bostadsbidrag om man bor i villa?
  • Anonym

Beror på.
    Men soc eller försäkringskassan kan begära att du flyttar till ett billigare boende.

• Jasusu

jodå det tror jag man får.

Gå  in på Försäkringskassans hemsida och se om du kan försöka göra en uträckning på ungefär hur mycket du skulle få
  • Jasusu

som jag stavar idag..

Uträkning
  • Anonym (flytta)

Om du är ensamstående med 2 barn tror jag inte du kan få mer än 2900 och FK räknar inte på vad det kostar i att bo i huset, om du säger 8000 så räknar dom bara på en viss del, inte alla utgifter som ingår i den summan. Bäst för dig är nog att flytta för du kommer inte ha råd att bo kvar, tyvärr...

• Anonym
    Anonym (Villovilla) skrev 2007-06-01 22:51:45 följande:
    Hej!Jag och min man har planer på att separera...Vi har två barn och jag vill gärna bo kvar i huset så barnen slipper ryckas upp från dagis och sitt hem.Problemet är att jag är arbetslös. Min man jobbar natt så barnen måste bo hos mig. Jag förslog att min man skulle kunna hjälpa oss ekonomiskt utöver underhållsbidraget så vi kan bo kvar, tills jag fått ett jobb, men det vill han inte!Kan man få bostadsbidrag om man bor ensamstående med två barn i en villa ??? Jag får ut ca 7000 efter skatt i aktivitetsstöd och boendekostnaderna är på ca 7-8000 kr.
    FK har sin norm på runt 6600kr som högsta hyra utöver de så får du stå för själv & dom har en max yta också för ditt fall då 1 vuxen & 2 barn.Vet att 1 vuxen & 1barn är på 80 kvm
  • Anonym (Villovilla)

Jag vet att det blir tufft ekonomiskt men att bo kvar i huset betyder så mycket för mig - och barnen.

Skulle jag få en eller två tusenlappar i bostadsbidrag plus underhållsbidrag från min man så skulle det säkert funka ett halvår eller så tills jag får ett jobb = bättre inkomst!

• Anonym (Villovilla)

Kan man söka för att testa, jag menar innan vi har separerat och bestämt hur vi ska göra, för det är ju ganska avgörande att veta om jag skulle få bidrag från FK också. Eller ska man kanske ringa, kan de svara nåt vettigt i telefon tro?

• Anonym (flytta)

Ja ring dit och kolla.

Men om du får, lek med tanken 2900 i bostadsbidrag, fast jag tror inte du får så mkt. Och du får 2 barnbidrag och 2 underhållsbidrag så har du "bara" över 6500 kronor, ca alltså. Efter att du betalat huset.

Hur går det ihop med övriga räkningar OCH mat till dig och barnen... Låter inte så klokt i mina öron.

SÄLJ HUSET! Flytta till en lägenhet med en lägre hyra..!

• Anonym (Villovilla)

Jag tycker inte det är värt att flytta till en lägenhet för att få säg 1500 mer över per månad.
    6500:- över efter huset är ganska mycket för mig. Som vi levt nu har vi haft ca 3500:- över per månad efter alla räkningar som ska räcka till mat och nöjen.

• Anonym (Villovilla)

Det handlar ju förhoppningsvis om en kort period, kanske ett halvår, tills jag får jobb

• Anonym

visst kan du få bostadsbidrag även för en villa. Du kan kolla själv på försäkringskassans hemsida för att räkna ut ungefär hur mycket pengar du skulle få. Tänk bara på att om du får ett jobb senare i år så kan du bli återbetalningsskyldig eftersom man räknar hela årsinkomsten!

Men det låter som om det skulle bli väldigt tufft ekonomiskt med en boendekostnad på 8 000 kr om du bara har 7 000 kr efter skatt. Förstår inte hur det skulle kunna gå ihop?

Ska barnen bo på heltid hos dig? Isåfall får du underhållsstöd med 2 546 kr/mån. Och sedan eventuellt bostadsbidrag. Det blir nog mycket knapert.

Har du råd att lösa ut pappan ur huset? Är det okej med banken att du tar över era gemensamma lån trots att du inte har något arbete?

• lilla trollets mamma

Man kan testa att ansöka om bostadsbidrag, får man "avslag" så händer ingenting. Glöm inte skicka med hyresavi och hyreskontraktskopior bara.
    Fast kanske ännu enklare att ringa, man kan få lite olika svar bara...

• Anonym (Lottis)

Visst borde du kunna få bostadsbidrag! Tänk bara på att räkna med hela din beräknade årsinkomst om du tror att du kommer att få ett jobb senare i år. Annars riskerar du att få betala tillbaka bostadsbidraget eller en del av det nästa år.

Jag pluggar och har bostadsbidrag men eftersom mina studier är slut nu om ett par veckor så har jag haft väldigt lite bostadsbidrag under vårterminen eftersom jag räknar med att få ett jobb när jag slutar studierna. Och då fick jag räkna med en inkomst för hösten som jag inte alls har nu under våren - om du förstår vad jag menar.
    Allt för att slippa bli återbetalningsskyldig.

Jag hade tidigare bostadsbidrag på 4 000 kr per månad men efter att ha rådgjort med FK inför detta år så har jag nu 2 700 kr i bostadsbidrag istället just för att jag förhoppningsvis snart kommer att få ett jobb.

• MERlight

Hoppas verkligen att det löser sig för er så att du och barnen kan bo kvar i huset! Förstår hur du tänker om att det kanske blir väl många stora förändringar om ni dels separerar men sedan också ska flytta och byta dagis. Visst blir det knapert tills du får ett jobb men är man beredd på det och planerar för det så brukar det ändå funka, bara man är realistik.

Ring försäkringskassan och rådgör med dem så borde du ju få raka och framför allt svar som du kan lita på stämmer. Inte för att jag menar att någon ljuger här men man kan kanske inte alla regler.

Kram på dig!!!

• Anonym

Nu kan det hända att jag är väldigt "trist"...
    Jag förstår att du gärna vill bo kvar i huset....Men min personliga uppfattning är att det vore fel att ge en person som faktiskt har ett hus...Dvs. Tillgångar även fast de är låsta i huset....bostadsbidrag.
    Det må va hänt om man fick "låna" dessa pengar....men att få dem...Nops!
    Då vill jag hellre att mina skattepengar går till dem som inte ens har nåt tak över huvudet...gamla...sjuka....ja,you name it...
    Har man ett hus så har man pengar! Även om man inte kan röra dem..

Och det vore fel att gynna dessa männikskor med bidrag när de finns de som behöver det sååå mycket bättre.

Kan man inte lösa situationen själv, så får man helt enkelt anpassa sig och bo i lägenhet, som den största delen av Sveriges befolkning tvingas göra.
    Det finns MASSOR som vill ha ett hus....men för dem förblir det just en dröm.

• Trollemamma

Oftast är bostadsbidraget uträknat på kvadratmeter man bor i /O antal barn och varje kommun har sin norm så vettigast är att du snackar med FK för att få klart besked ..

• Anonym (Lottis)

Bostadsbidraget är statligt och samma regler och summor gäller för hela landet.

Varför ska man avstå från bostadsbidrag om man har rätt till det?

Svar på tråden Bostadsbidrag om man bor i villa?