• abcdefgh

Barnens blodgrupp

Fråga:
    Föräldrarna har A+ och AB+. Kan de två barnen få A- repektive AB+?

• Svar på tråden Barnens blodgrupp
  • Teskedsmamman

Jag tror inte barnen kan bli A- om båda föräldrarna är +, dessutom tror jag inte att barnen kan bli AB om inte båda föräldrarna är det (den ovanligaste blodgruppen i sverige).

Jag tror att barnen kommer bli A+ allihop...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 33
  • Sencha
    abcdefgh skrev 2007-06-01 23:25:04 följande:
    Fråga:Föräldrarna har A+ och AB+. Kan de två barnen få A- repektive AB+?
    Ja, det kan de.
  • Teskedsmamman

Har läst lite mer nu

A0/AA + AB ger 3 A-barn och ett AB-barn

För att barnet skall bli RH- behövs att båda föräldrarna bär på RH-, om ett barn ärver den recessiva negativa genen från en förälder så blir barnet negativt. Om ena föräldern däremot är dubbel possitiv så blir det bara positiva barn, ett med anlag för negativ RH.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 33
  • Angeliqan
    Teskedsmamman: Får jag fråga vart du hittat infon??
    Är intresserad själv hur det funkar med blodgrupper.. Min man är nämligen AB- och jag är nästan säker på att hans pappa är rh+ för att han ärvt AB- från sin mamma... Jag är A+ vad kan då vårt barn ha för blodgrupp??

(Förlåt TS om jag stjäl din tråd lite)
  • Sencha

www.niomanader.se/content.asp

Blodgrupper
    När man pratar om blodgrupper, är det främst AB0-systemet samt Rh-faktor man pratar om.

RH-systemet är ett bra exempel på när det bara är ett arvsanlag inblandat, som i exemplet ovan.
    En person kan vara Rh+ eller Rh-.
    Är man Rh+ så har man en viss faktor. Genen som ger denna faktor är dominant; vi kan kalla den D. Har man detta anlag kommer man alltså att vara Rh+.
    Saknas anlaget, d.v.s. har man bara recessiva anlag, så blir man Rh-.
    Vi kan kalla det recessiva anlaget för d. Den som är Rh+ kan alltså vara DD eller Dd. Den som är Rh- är dd.

I AB0-systemet finns det två dominanta faktorer: A och B. Finns båda, så kommer båda till uttryck. 0 är det recessiva anlaget.
    En person som är 0 har 00. En person med blodgrupp AB har just kombinationen AB. En person med blodgrupp A kan vara AA eller A0, och en med B kan ha BB eller B0. Några exempel på korsningsscheman:
    A 0
    B AB B0
    0 A0 0

Alltså, om ena föräldern är A och den andra är B, så kan barnet få antingen A, B, AB eller 0.

A A
    B AB AB
    B AB AB

De här föräldrarna är också A respektive B, men deras barn kommer med 100 procents säkerhet att få AB.

0 0
    0 0 0
    0 0 0

Om båda föräldrarna är 0, får barnet alltid 0.

AB0-systemet och Rh är oberoende av varandra.

Svar på tråden Barnens blodgrupp