Anonym (ledsen) skrev 2007-06-02 17:50:18 följande:
vi går på bup. pga att hon skär sej. Jag smyger runt på tå för att hon int ska göra det men ibland måste jag säga från. Jo jag vet att hon är tonåring, och i vanliga fall har jag tålamodet. men igår klarade jag inget mer blev bara så ledsen. tycker iallafall att hennes pappa oxå kunde ta henne. har 2 barn till som är mindre.
Uj.. ja men då har hon ju verkligen allvarligare problem än vanliga tonårsproblem. Men det är ju du som är den vuxna, å ska vara tryggheten, när hela hennes inre stormar. Orden hon säger betyder inte ett skit.. ditt värde ligger inte i vad hon säger när hon är tokig av ilska. Det är kärleksfullt av dig att SÄTTA gränser, hon kan ju inte börja styra hela ditt liv genom sin destruktivitet å sitt utåtagerande beteende. Då blir hon ju en hustyrann, och knappast lyckligare för det. Du har rätt å säga nej, å hon ska inte behandla dig illa för det. Men ajg råder dig nog ändå att förvisa henne till sitt rum å bara stänga öronen när hon säger dumma saker, å sedan försöka prata med henne när hon lugnat ner sig mer.
Är det något särskilt som hänt i hennes liv som fått henne att börja må dåligt?
Har själv varit en destruktiv tonåring, som tog ut mkt av mitt hat på min morsa, å styrde mkt i vår familj genom deras skräck för att jag skulle skära mig igen.. Men de gångerna min morsa faktistk ställde på mig, satte gränser å stod kvar så hjälpte hon mig mkt. Även om jag hatade henne intensivt just då, å sa många dumma saker. Idag känner jag en sådan enorm tacksamhet till henne för att hon aldrig slutade bry sig, och inte lät mig styra hela hennes liv med min vrede, ångest å destruktivitet. Kan väl iofs önska att hon hade fått mer egen hjälp, kanske terapi å fått bättre verktyg att hantera mig med.
Har DU någon att prata med?