• Carro W

Gullregn/guldregn - giftigt?

I vår nya trädgård finns det en buske med stora hängande klasar av gula blommor. Antar att det är gullregn (eller om det heter guldregn?).

Visst är den växten giftig? Är det bara fröna/skidorna/vad det nu är för nåt eller är det hela växten? Vi har två barn, 5 och 2 år gamla, är det nödvändigt att ta bort den?

Den late förtar sig hellre än går två gånger
  • Svar på tråden Gullregn/guldregn - giftigt?
  • Carro W

Tänkte itne på att man kunde kolla på giftinformationscentralen. Tycker att blomklasarna nog är "tjockare" på vår buske så de tkan ju vara en sibirisk ärtbuske istället.

Men jag blev inte säker för det. Mina barn brukar ju inte äta växtdelar och så...

Den late förtar sig hellre än går två gånger
  • Cotton Candy

Om det är samma planta som den som heter Guldregn i Danmark då är den MYCKET giftig. Har en barndomskompis som åt några skidor (eller va man nu kallar dom) och han höll på att dö. Dom är vackra men jag skulle inte våga ha dom i trädgården (beror självklart på hur gamla dina barn är).

• Auroratiger

Jag kan bara döma utifrån mig själv, men vi har haft ett gullregn i trädgården sedan jag var fem år och mamma och pappa såg helt enkelt till att från första början pränta in i mig att "den där är giftig, akta dig för den". Nu kanske jag var ett ovanligt snällt barn för jag provsmakade aldrig...

• PitraPi

Jag har alltid hört av min mamma att guldregn är mycket giftig!

• isisisis

Den är giftig!

Men det finns mycket som är giftigt.
    Tycker personligen det är onödigt att ta bort en växt bara för att den är giftig.
    Talar man om för barnen ordentligt att den är giftig,så förstår dom ju det.
    Och man lämnar ju inte småbarn utan uppsikt i trädgården så de kan äta andra saker.....
    Tycker det är bättre att lära barn vad som är bra och dåligt istället för att plocka bort det.Gäller allt.

Trädgårdesmästare.btv.

Svar på tråden Gullregn/guldregn - giftigt?