• 11 december

ont i urinröret

Jag har så himla ont i mitt urinrör. Jag har haft detta från och till i 5 veckor. De första två gångerna gick jag till vårdcentralen för att jag trodde att jag hade fått UVI. Jag fick penicillin båda gångerna men när odlingen kom tillbaka visade sig att det inte hade varit några bakterier.

Så idag kom det tillbaka. Det svider och bränner hela tiden men när jag går på toa gör det inte ont. Det bara känns som om jag behöver gå på toa hela tiden. Vad kan detta vara? Jag håller på att bli galen. Det gör ont hela tiden. Men jag tror inte att det är UVI.

• Svar på tråden ont i urinröret
  • Fru Humla

hej!
    hur långt gången är du?
    jag har haft så sen vecka 25 ungefär å det har inte blivit bättre är nu i v 35...
    det är bäbis som trycker mot urinröret å några nerver där i närheten..aaa jag vet det gör hysteriskt ont men dte får man visst leva med...
    jag kissar oxå jätteofta pga den smärtan utan att dte är uvi för det...tydligen vanlig komplikation dessutom...
    så håll ut!!kjam

• 11 december

Jag är i v. 13 bara.

• KickStart
    11 december skrev 2007-06-02 12:08:10 följande:
    Jag har så himla ont i mitt urinrör. Jag har haft detta från och till i 5 veckor. De första två gångerna gick jag till vårdcentralen för att jag trodde att jag hade fått UVI. Jag fick penicillin båda gångerna men när odlingen kom tillbaka visade sig att det inte hade varit några bakterier. Så idag kom det tillbaka. Det svider och bränner hela tiden men när jag går på toa gör det inte ont. Det bara känns som om jag behöver gå på toa hela tiden. Vad kan detta vara? Jag håller på att bli galen. Det gör ont hela tiden. Men jag tror inte att det är UVI.
    Du kan ha en infektion i själva urinröret. Det ger trängningar och sveda när man kissar men det behöver inte visa något vid en urinodling.
    Kontakta läkare igen- och be dem ta en odling ur själva urinröret och sätta dig på ytterligare en kur.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • 11 december

Men jag har inga trängningar eller sveda när jag kissar. Bara emellan liksom. Jag har haft UVI innan jag blev gravid och då var liksom kännetäcknet sveda precis i slutet när jag kissade. Men nu gör det "bara" ont när jag inte kissar. Hmmm konstigt

• KickStart
    11 december skrev 2007-06-02 13:02:53 följande:
    Men jag har inga trängningar eller sveda när jag kissar. Bara emellan liksom. Jag har haft UVI innan jag blev gravid och då var liksom kännetäcknet sveda precis i slutet när jag kissade. Men nu gör det "bara" ont när jag inte kissar. Hmmm konstigt
    Det kan röra sig om urinrörsinfektion iaf
    Det kan också vara så att du har en svampinfektion. Det kan ge likartade symtom.
    I värsta fall så kan det också handla om Klamydia.
    Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med läkare eftersom att dina symtom inte försvunnit utan kommit tillbaka- och att du dessutom är gravid.
  • KickStart

Vad fick du för antibiotika förra gången?

• Hasus

kan vara urinrörskatarr, en lokal irritation i urinröret som kan bero på känsliga slemhinnor, inget man kan behandla med penicillin. Jag har haft de problemen till och från under min graviditet. Det kan irritera mer efter samlag och om du har tajta byxor.
    Prova lufta, undvik samlag ett tag och torka försiktigt
    MEN...
    Det kan också vara som Morula Ailithi skriver.

Lycka till

• 11 december

Första gången hade jag furudantin och andra gången någonting på cefr.... det sista var inte antibiotika men det tog bort fler sorters bakterier. Jag vill helst inte ta pencillin för min mage blir helt utslagen och jag har redan stora problem med min ulcerös colit (inflamerad tarm). Men om det håller i sig så här så får jag gå till läkaren på måndag.

• Fru Humla

de kollade även GBS (tror att dte heter det) på mig när det inte var uvi...
    nån infektion man kunde få i slidan när man var gravid.
    men jag kom oxå att tänka på svampinfektion för efter min första pencillin kur blev det värre i urinröret å då provade jag ett slidpiller å vart då bättre fast bara några veckor. har inga andra symptom på svamp själv så jag vte inte om det bara var tur att den kuren hjälpte

Svar på tråden ont i urinröret