• S0lstråle

Fukt i drömhuset = sluta drömma??

Huset är byggt på 50-talet och har källare. Det står i informationen att huset är dränerat. Men så kom besiktningsprotokollet ut idag med texten härunder. Någon som vill hjälpa mig att reda ut vad det här betyder!?!? Att det inte är värt att satsa på?

""Källarplan / Rum
    Betongplatta på mark med uppreglat och isolerat
    golv.
    Befintlig golvkonstruktion riskerar på grund av
    naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktskador.
    Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador
    (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att
    mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.
    Källare med påreglade ytterväggar
    Befintliga påreglade källarytterväggar riskerar på
    grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av
    fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella
    skador (angrepp av mikroorganismer) som kan
    resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.
    Vid kontroll av konstruktionen uppmättes höga
    fuktvärden.""

• Svar på tråden Fukt i drömhuset = sluta drömma??
  • Sencha

Såvitt jag uppfattar det FINNS det inga fuktskador ÄNNU. Däremot är konstruktionen inte lämplig, och speciellt inte med tanke på att det ÄR höga fukthalter.

Uppreglat isolerat golv på betongplatta låter dumt. Riv bort det uppreglade golvet, och lägg klinkers istället - eller gör åtminstone en lösning som inte involverar trä eller annat organiskt material.

Påreglade ytterväggar på källaren verkar också dumt. Är det sten/puts/betong/liknande under? Riv bort den påreglade väggen och fixa ett ytskikt som är anpassat till underlaget, t.ex. puts.

Om ni fixar dessa saker ganska snart, så tror jag inte det ska vara några problem.

(Ska tillägga att jag är inget proffs, och jag har förstås inte sett hur det ser ut.)

• S0lstråle

Vilket utförligt och bra svar. Tack så mycket!!

• ulle77

Som ägare till ett 50-tals hus med fuktig källare vill jag också lägga till att det är jättesvårt att få bort fukt i en källare.

Det gör dock inte så mycket om det är fuktigt i källaren så länge fukten kan vandra (och det gör den genom Senchas förslag) och ha inte trämaterial i direkt anslutning till väggar och golv (mögelrisk). Viktigast är att inte använda källaren som boyta om man är rädd för mögelsporer.

• Småtting

Vi har köpt ett hus där det stod likadant i protokollet, att det är uppreglat golv och påreglade väggar med isolering är en RISK för fuktskador. Om ni redan haft en skada eller skum lukt hade det framgått.
    Vår besiktningsman (anticimex) sa att det var inga problem alls med fukt i vår källare, men att man alltid skriver om riskerna i protokollet. Problmen i er källare försvinner nog samtidigt som ni river bort vägg/ golvreglar och gör på "rätt" sätt.
    Vi ska riva ut och göra om och göra rätt vartefter vi renoverar i källaren.
    Lycka till med drömhuset!

• S0lstråle

Hmmm... inte använda källaren som boyta säger ni. Kan man göra något för att göra det möjligt? Hade nog tänkt så. I alla fall som teverum och arbetsrum.

• Venusmannen

Självklart kan ni använda källaren som boyta. Följ Senchas råd, och ta bort alla uppreglingar. En liten avfuktare kan också skapa underverk. I början går den mycket, men fuktnivån sjunker..

• ulle77

Det vi ska göra är att dränera om huset och isolera på utsidan. Förhoppningsvis gör det att vi kan ha arbetsrum i källaren. Nackdelen med källare är dock att betongplattan ofta ligger direkt på jorden. Även om man dränerar om så kommer det fukt underifrån (och lite från sidorna ändå) och det är därför det är så viktigt att ha material som andas.

www.byggahus.se/bygga/dranering.htm

Den artikeln (och hela deras forum) tyckte jag hjälpte mig mycket när vi började renovera och planera för vårt hus.

• S0lstråle

Jag har läst på massor nu ... Blev riktigt uppskrämd inför vad som behöver fixas med avsende isolering etc. Mäklaren hävdar dock att huset är såväl dränerat som tilläggsisolerat. Dock på 70-talet... Innebär förmodligen att de inte hade samma teknik som är vedertaget idag. Vinner vi budgivningen på kåken får vi ta ett stickprov på hur isoleringen är gjord i samband med den fördjupade besktningen ... Känns i alla fall hoppfullt! Tack för era råd!!

• Sirlig

Det finns ju för fasen inga fuktskador, så kör på! Det är ju bara att dränera när det behövs. Det gör man ju i jättemånga hus.

• S0lstråle

Har precis hoppat av budgivningen till detta mitt drömhus. Fler som drömde om det tydligen. Men vi kände tillslut att man inte kan gå ur en budgivning med ett pris som man känner sig lurad av ...

• Sencha
    S0lstråle skrev 2007-06-06 13:07:26 följande:
    Har precis hoppat av budgivningen till detta mitt drömhus. Fler som drömde om det tydligen. Men vi kände tillslut att man inte kan gå ur en budgivning med ett pris som man känner sig lurad av ...
    Trist - men så är det ju ibland
    Ni har säkert lärt er massor inför nästa husköpsförsök?
Svar på tråden Fukt i drömhuset = sluta drömma??