• Ankissen

Lekar för tonåringar?!

Jag är klf i en 9:a och vi ska ha "klassens dag" med dem om en vecka ungefär, innan de slutar på fredag. Nu har de önskat att klf ska hitta på lekar för dem, och jag står som ett levande frågetecken... Vad kan man leka med så stora "barn" som 16-åringar?! Nån som har några tips?! Det får helst inte kosta för mycket pengar med material till lekarna, men en del är helt ok.

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Svar på tråden Lekar för tonåringar?!
  • Tigertofflan

Jag skulle kunna tänka att de är ute efter "lekar" så som man kan ha på kräftskivor och typiska grillfester, dvs "stoppa pennan i flaskan" och den typen av lekar??

• Ankissen

Tigertofflan: Jo, så är det nog, men jag är usel på såna lekar oxå. Lägger helt enkelt inte sånt på minnet tyvärr...

• MammaFia

Brännboll
    Barnen mot föräldrarna. Tonåringar bara älskar att förnedra sina föräldrar

Släpp fångarne loss det é vår
  • Ankissen

MammaFia: Tyvärr ska vi vara vid en sjö på en strand, så det finns ingen plats för brännboll och dessutom är inte föräldrarna där, utan bara vi klf och eleverna...

• Tigertofflan

Sökte lite på google och hittade detta.

1. Hoppa säck.
    2. Balansera ägg i matsked.
    3. Ha en stol med stövlar, byxor, jacka och hatt och sen låta personen ifråga springa iväg till stolen, klä på sig och springa tillbaka, för att sen klä av sig kläderna och därefter skifte.
    4. Pilbåge.
    5. Kasta pingisbollar i en hink.
    6. Kasta ringar på en pinne.
    7. Springa med ett tänt ljus. (springer man för fort, så slocknar ljuset)
    8. Springa två och två, med pannorna emot varandra.

• Tigertofflan

Kasta ägg (okokt såklart) till varann, längst avstånd vinner,man blir förvånad över hur mycket de tål...

Med vattenpistoler kan man göra mycket; Fylla upp ett rör med vatten, snabbast vinner.
    Häng dubbelt hushållspapper över en lina. Laget ska spruta vatten tills pappret ramlar ner. Kolla avstånd och sånt innan (det ska vara ganska svårt).

skriv ett gäng lappar med t ex "hand mot huvud", "höft mot fot" o s v. Lagen drar en lapp i taget och gör vad som står. Lappen de dragit ska sitta fast mellan t ex handen och höften. Fortsätt tills en lapp ramlar ner och räkna antal lappar.

Strutfotboll. Gör stjärngossehattar och klipp ett gandska litet hål, sätt för ansiktet och spela fotboll!

• Ankissen

Tack Tigertofflan!

Gärna ännu fler förslag! Jag vill ha mycket att botanisera i!

• Stellajoe

Hej! Jobbar också på högstadiet och vi har precis haft utedag. Är ni på en strand är det roliggt att ge eleverna tio-tjugo minuter på sig att skapa strandkonst utifrån ett givet tema t.ex högt eller snyggt mm.
    annars har vi ju klassikern dela in i lag om 4-6 elever. sedan ska laget tillsammans ha t.ex 7 fötter och 4 händet i marken , de måste nudda någon annan i laget . Sedan gör man det svårare och svårare hela tiden med att ta färre fötter osv Lycka till

• Tjollabolla

På en strand är det ju kul att spela kubb? Man kan ju vara 6 stycken / lag, så kan du ha nån annan aktivitet som dom byter med. Finns megastora plockepinns om kan vara en station kanske.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?.
  • Linselusen

Förra året lekte vi charader på midsommarafton...men man skrev inte med en penna på papper som man brukar. Man skrev bokstäverna med rumpan i luften mot sina medspelare...det var hur kul som helst!!! Hi hi hi, när jag tänker tillbaka på det var det en riktigt rolig kväll och lek

• Åke

Dragkamp och ölhävning. Se om du kan starta ett klassiskt drängbråk efter ölhävningen, och avsluta sedan med korvgrillning.

• abnocto

Något jag gjort som var hur kul som helst var att man spände upp en gammal cykelslang mellan två träd och så skulle man skjuta potatisar, ungfär som en slangbella. Var väldigt svårt, det gällde att komma längst. Cykelslang borde man kunna få hos en cykelaffär då den ändå ska klippas upp så det blir en lång slang.
    Sedan kasta frisbee och kasta ned tomma ölburkar.

Frisbeekastning. De ska kasta ned burkar som står som vid bowling, ganska långt ifrån varandra.

Ölsmakning. Häll upp ett litet glas med lättöl, mörkt öl, ljust öl och låt de avgöra vilket som är vilket. Ingen ölhävning utan de får bara smaka.....

Vem som snabbast får vatten att koka. De tävlar samtidigt och får bara en kastrull coh tändstickor. Sedan får de använda vad skogen bjuder på.

Dela in i lag och låt de tävla mot lagvis och ha några lekar som de kan gå emellan.

Svar på tråden Lekar för tonåringar?!