• Pentan

Ni som vet - bröstpump - är det värt investeringen?

Hej hopp!
    Är gravid och får min lilla tös i början av September - åh vad jag längtar!!

Min fråga är till er föräldrar - är det värt att köpa en bröstpump och när? Onödigt redan från start, eller kan man vänta till pappan ev tar över mer och jag behöver frysa in mat när barnet är några månader gammalt?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som vet - bröstpump - är det värt investeringen?
  • blonde redhead

Köp det efter det att barnet är fött om du ser att du har behov av det då.

Jag har tex aldrig haft användning för det för att jag inte kunnat pumpa ut (vissa kan inte det)
    Sedan kan man lära sig handpumpa, enkelt billigt och bra

• Kristin24

Jag köpte det efter Elsa var född och jag fick mjölkstockning. Har använt den billiga från apoteket...handpump. Har funkat bra för mig...men många har svårt att få ur ngn mjölk och man kan få ont i bröstvårtorna om man gör fel med den.

Go och glad Kexchoklad
  • Meta83

Jag har använt min bröstpump (Avent Isis) jätte mycket!
    Med första dottern blev jag opererad när hon var 8 veckor och låg på sjukhus i 8 dagar, då använde jag den massor!!
    Med andra dottern så pumpade jag rätt ofta så gav  sdambon det i flaska bara för det var mysigt!
    Pumpade även och sparade till andra tillfällen!
    Ska du börja jobba efter några månader så tycker jag verkligen att du ska köpa en, men annars så kan du vänta och se om du verkligen behöver en. För dom kostar en del och det är ju rätt tråkit och lägga flera hundra och sen inte använda den...

Lycka till!!

Meta - Stolt mamma till ♥♥♥Tilde -04 och Tove -06 ♥♥♥
  • miababia

vänta och se om behovet finns. Jag pumpar ofta och har en avent. men ska man bara pumpa nån gång ibland så har ju apoteket en enkel för runt 100 kr. Provade att handpumpa men fick inte helt till det, sen tog det låååång tid för mig.

• herilane

Helt onödigt köp för oss. Handmjölka är det enda som funkar för mig.

• ludde1

Hade inte klarat mig utan den. Använde den jätte mycket ibörjan (mycket mjölk å mjölkstockning)

har haft nytta av jätte ofta har 2 st en från apoteket å en AVENT ISIS. (bäst)

• Rulltrappa

jag hade velat ha en redan från början. fick betydligt mer mjölk än jag klarade av, paniksprang till apoteket och köpte deras billigaste handpump och sen blev livet en hel del enklare. så jag röstar ja.

• blonde redhead

Om man har mycket mjölk från början så producerar man bara ännu mer om man pumpar mycket. Det är bra att försöka få barnet att äta som den vill och anpassa mjölkproduktionen efter det.

• Rulltrappa

blonde redhead skrev 2007-06-02 20:35:58 följande:

Om man har mycket mjölk från början så producerar man bara ännu mer om man pumpar mycket. Det är bra att försöka få barnet att äta som den vill och anpassa mjölkproduktionen efter det.
    jag kan bara utgå ifrån min situation. att amma flera gånger i rad från samma bröst förvärrade bara saken, till skillnad från pumpen som räddade min nattsömn. :) (och ja, jag fick proffessionell hjälp.)
Svar på tråden Ni som vet - bröstpump - är det värt investeringen?