Grill på balkongen
Man får ju inte grilla på balkongen.Det vet jag.
Men man får grilla med elgrill!
Man får också grilla på gården.
Varför skulle man inte få grilla om man tex har en kolgrill med kupa,och reglage??
Då ryker det ju inte?
Man får ju inte grilla på balkongen.Det vet jag.
Men man får grilla med elgrill!
Man får också grilla på gården.
Varför skulle man inte få grilla om man tex har en kolgrill med kupa,och reglage??
Då ryker det ju inte?
Det handlar inte om att det ryker. Det är ju brandrisken. Om det far en gnista så kan det ju börja brinna hos grannar. Allmänfarlig vårdslöshet är ett brott. Om du har grillar och det börjar brinna hos dig eller en granne så har du begått ett brott. Påföljden för Allmänfarlig vårdslöshet är lägst böter eller fängelse i högst 6 månader.
det står om det i brottsbalken 13:6
jaha.ja det kan ju ha en poäng förstås!
Men folk röker ju på balkongerna.
De kan ju råka fimpa dåligt!?
Jaja! tagga ner.
jag har inte grillat!
Detta är en hypotetisk fråga!
Man kan åka dit om man röker och orsakar en brand. Jag har aldrig brytt mig särskilt mkt om att mahn inte får grilla på ballisen. Men när jag träffade min man så blev jag upplyst om det... Han är väldigt insatt i juridik.
I vårt bostadrättblad som vi fick denna månaderna stod det att alla ska få grilla men att inte göra det för ofta för alls trevnad.
Men det står säkert i brotsbalken så om det börjar brinna. Men man får väl se till att det inte gör det då :D
Konstigt att det står så. Lycka till hoppas dte inte börjar brinna. För då är det du som får stå för kostnaderna. Självrisken för ett bostadshus är väldigt dyr. :)
Men hur är det med Elgrill då som TS undrade?
www.trekallor.se/pdfer/Boendeparm_%20060301.pdf
På HSB står det att det är förbjudet med kolgrill men gasolgrill eller elgrill går bra..
"Då ryker det ju inte?"
När, för kåpan äter upp röken och bajsar ut den som små piller.
Suck.
Jag såg nämligen på matprogrammet med hon Söderlund.
Då kolgrillade de på balkongen!
vet en tant där vi bodde förut som orska en brand med en kolgrill det var INTE billigt för den tanten....Skulle Inte rekomendera det på en balkong
Aha, där ser man. Jag har alltid undrat varför det blir sånt himla liv så fort någon grillar på balkongen (vilket kanske inträffar några få gånger per sommar) jämfört med att folk står ute och röker flera gånger om dagen, året runt.
Med el- eller gasolgrill borde ju vara fritt fram.
Herregud vilka problem. Ni som säger att det är så lätt att det börjar brinna... ja visst, på en betongbalkong?! Var skulle gnistan få fäste?
Herregud då får vi faktiskt börja i rätt ände och förbjud stearinljus på jul för de har ju orsakat lite fler bränder än en gasolgrill iallafall...
Nej vi kör gasolgrill och vår hyresvärd tillåter detta.
Dessutom gäller brottsbalken 13:6 inte grillning specifikt utan som jag redan nämnt, även stearinljus...
Eller vadsomhelst som börjat brinna.
"Den som av oaktsamhet, genom att umgås ovarsamt med eld eller sprängämne eller annorledes, vållar brand eller framkallar fara därför, dömes för allmänfarlig vårdslöshet till böter eller fängelse i högst sex månader. (grov allmänfarlig vårdslöshet, fängelse i högst 2 år)".