• Tessa17

Varför drar bilen åt sidan?

Hej min bil drar hela tiden till höger sidan när jag kör,varför? Är det någon som vet? Tack för svaret.

• Svar på tråden Varför drar bilen åt sidan?
  • Marlene B

Dålig hjulinställning.

Man dränker inte bekymren genom att dricka - man bara vattnar dem
  • Vannis

Det kanske är dags för en framvagnsinställning. Eller det heter nog fyrhjulsinställning nu för man ställer ju in alla hjulen...

Då kollar dom så hjulen sitter rätt, annars så rättar dom till det.

• Majsan70

Obalanserade däck kanske? För mycket eller för litet luft i däcken på endera sidan, vajsing med styrinställningen?

• bambigirl

Drar den mkt är det hjulinställningen. Fast alla bilar drar ju lite åt höger, vägarna brukar luta lite lite ut från mitten så att man kör av vägen om man somnar.

• Freiya

kan va nåt av dessa kanske..
    *fel hjulinställning
    *snedslitna hjul
    *smuts i fälgen

Våran bil drog som fasen åt höger helt plötsligt, det blev värre och värre. tog den till volvoverkstan och han hissade upp bilen och kollade. där satt en jäkla massa smuts! han petade bort alltihop, det va säkert ett par dl smuts sammanlagt. det gjorde han gratis.
    sen va den som vanligt igen :)
    det e så lite som gör att det blir snett. i hjulen sitter små vikter, och de ska vara precis inställda så att hjulen går rakt. blir det då lite extra vikt, det räcker med 10gram, så går hjulen snett.
    kolla det.
    lycke till :)

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Tessa17

Hur ofta skall man göra hjulinställning? Är det något man gör regelbundet?

• Marlene B
    Tessa17 skrev 2007-06-02 19:44:53 följande:
    Hur ofta skall man göra hjulinställning? Är det något man gör regelbundet?
    Gå till en verkstad så balanserar de blybitarna som sitter på fälgen till er. Man borde göra det när man skiftar om till vinter/sommar däck men så länge bilen inte drar så behöver man inte göra det anser jag.
  • miss you

Antagligen är det dålig hjulinställning eller så är det dags för en framvagnsinställning... Du kan ha obalanserade däck, de ser du om du tittar på däcken och ser om det sliter mer påinsidan/utsidan...

• Nicke

Framvagnen finns det firmor som justerar medans man väntar. :) Det går rätt fort.
    Även balanseringen på hjulen.

• Nicke

och det är smart att göra det så snart du kan så att dina hjul inte slits onödigt mycket för då måste du byta ut dem. :)

Är det bara när du kör? Inte bara när du bromsar? I vissa fal drar bilen åt ett håll när man trampar på bromsen och det kan bero på dåliga bromsskivor, bromsklossar eller bromsok.

• miss you

Niklas: Skulle det börja när man bromsar så skulle det väl mer vibrera och hacka??! Det lärde jag med på skolan, går Fordonsprogrammet=)

• Nicke

Nej, det beror ju helt på vad som är problemet med bromsarna såsom snedslitna bromsklossar och gamla bromsok som ger ojämn bromsverkan. Behöver inte låta på något speciellt sätt alls... tyvärr. :)

miss you skrev 2007-06-02 21:35:24 följande:
    Niklas: Skulle det börja när man bromsar så skulle det väl mer vibrera och hacka??! Det lärde jag med på skolan, går Fordonsprogrammet=)
  • Nicke

I de fall där bromsklossarna blir nedslitna till metallen så brukar det inte låta så trevligt dock. ;)

• miss you

Okej då har jag lärt mig nått nytt idag...Nedslitna bromsklossar+metall är inget 3vligt ljud....

• Marlene B
    Niklas skrev 2007-06-02 21:37:44 följande:
    Nej, det beror ju helt på vad som är problemet med bromsarna såsom snedslitna bromsklossar och gamla bromsok som ger ojämn bromsverkan. Behöver inte låta på något speciellt sätt alls... tyvärr. :)
    Jo det låter/ känns om man använder bromsen.
  • miss you

CloudBerry: Det skakar ungefär.. Vet inte hur jag ska förklara det. Vi har så på våran bil o ska snart byta bromsar

• Nicke

Jag svarade konstigt.
    Det behöver det inte alls göra! Det beror helt på vad det är!
    Ojämn bromsverkan märker de på bilprovningen när de kör bromstesten och då blir det tråkigt. Inget man behöver "höra" i förväg.

CloudBerry skrev 2007-06-02 21:58:30 följande:
    Jo det låter/ känns om man använder bromsen.
Svar på tråden Varför drar bilen åt sidan?