• Cizilia

Har min shettis solexem?

Hej!

Jag har i 15 år haft en shettis som i sommar fyller 17 år. Hon har på senare år börjat kliat sig mycket på träd och annat hon kommit åt i hagen. Framförallt kliar hon sig vid svansen (gnuggar rumpan mot ett träd tex) och nu i år har hon även börjat gnugga en del av sin man mot en trädgren. Hon kliar inte så mycket att pälsen blir avskavd eller så och hon kliar sig inte hela tiden, men gärna så fort hon kommer ut i hagen. Detta kommer endast när värmen och solen börjar dyka upp och hon började med detta för kanske 4-5 år sen i mycket små mängder. Jag kan inte påstå att hon känner sig speciellt besvärad av detta, utan kliar sig bara i hagen i stort sett, i sin box (som hon i oförsig är sällan i) kliar hon sig mycket sällan. Vi har behandlat henne mot pälslus (efter veterinärs inrådan) och veterinären gjorde även ett prov från huden för att se om det kunde vara hönslus eftersom det på gården just då även fanns höns. Men hönsen är borta sen ca 4 år sen och det har nu alltså blivit mer. Veterinären kunde sist inte säga speciellt mycket om detta men en bekant undrade om hon kunde ha solexem? Någon som kanske har en häst med detta? Vad gör man om en häst har det, har läst någonstans om ett soltäcke? Hjälper det?

Kanske behöver jag ta kontakt med veterinären igen.

Tacksam för svar. / Cecilia

♥Mamma till Alice♥
  • Svar på tråden Har min shettis solexem?
  • Jempa L

Ibland kliar de svansen om de tex har mask eller om det egetnligen kliar någon annan stans, exempelvis mellan benen eller under magen...

Blir det torrt i svansroten så skulle jag rekommendera Nylanders hästkräm. Brun geggamoja som luktar tjära. Tycker jag har funkat bra. Exemtäcken är inge vidare roliga att hålla på med, men vad gör man ...

Måste ju få valuta för plus-tjänsten...
  • Cizilia

Jempa L - tack för svar! aha, har inte tittat i bajset om hon har mask men ska absolut kolla! Kanske borde jag sett det. Men vi avmaskar ju henne och så har hon ju haft kliet mer eller mindre ett tag... endast sommartid.... 

som tur är, är hon inte torr i svansroten ialf, men tack för tipset om krämen!

♥Mamma till Alice♥
  • dequines

har haft två hästar i olika omgångar och båda har varit drabbade av soleksem.

det låter som att det lika gärna kan vara soleksem, som något annat. på andra hästen chansade jag och lånade ett soltäcke, då jag med erfarenhet av häst nr 1 misstänkte att märren likagärna kunde ha det.
    visade sig att jag hade rätt, hon slutade klia man och bog med hjälp av täcket. svansen kliade hon ibland "bara för att"..

lycka till!

• Cizilia

dequines - tack för svar! Ska nog införskaffa ett soltäcke och se om det hjälper. Hjälper det så är det guld värt.

♥Mamma till Alice♥
  • Majspuree

Japp soleksem. Har en minishettis som ör lika dant. Aloevera funkar bra.

• Cizilia

Majspuree - ok! tack för svar! då måste det ju mer eller mindre vara solexem.
    Är det någon salva med Aloe Vera du stryker på?

Har nu inhandlat Nylanders hästkräm som skulle hjälpa mot solexem vid svans och man, hoppas det hjälper!!!!! Annars får det tyvärr bli täcket...

♥Mamma till Alice♥
  • Cizilia

Nylanders hästkräm har funkat bra men hon behöver ett täcke. Någon som har erfarenhet av tex Hööks exemtäcke eller något tips på ett täcke som verkligen funkar?

♥Mamma till Alice♥
Svar på tråden Har min shettis solexem?