Har min shettis solexem?
Hej!
Jag har i 15 år haft en shettis som i sommar fyller 17 år. Hon har på senare år börjat kliat sig mycket på träd och annat hon kommit åt i hagen. Framförallt kliar hon sig vid svansen (gnuggar rumpan mot ett träd tex) och nu i år har hon även börjat gnugga en del av sin man mot en trädgren. Hon kliar inte så mycket att pälsen blir avskavd eller så och hon kliar sig inte hela tiden, men gärna så fort hon kommer ut i hagen. Detta kommer endast när värmen och solen börjar dyka upp och hon började med detta för kanske 4-5 år sen i mycket små mängder. Jag kan inte påstå att hon känner sig speciellt besvärad av detta, utan kliar sig bara i hagen i stort sett, i sin box (som hon i oförsig är sällan i) kliar hon sig mycket sällan. Vi har behandlat henne mot pälslus (efter veterinärs inrådan) och veterinären gjorde även ett prov från huden för att se om det kunde vara hönslus eftersom det på gården just då även fanns höns. Men hönsen är borta sen ca 4 år sen och det har nu alltså blivit mer. Veterinären kunde sist inte säga speciellt mycket om detta men en bekant undrade om hon kunde ha solexem? Någon som kanske har en häst med detta? Vad gör man om en häst har det, har läst någonstans om ett soltäcke? Hjälper det?
Kanske behöver jag ta kontakt med veterinären igen.
Tacksam för svar. / Cecilia