• Josse

Hål i balkonglåda ett måste??

Jag skulle behöva ett råd ganska omg. Jag ska plantera Pelargoner i mina nya balkonglådor men jag skulle helst inte vilja ha hål i botten utan bara nöja mig med lecakulor under pelargonjorden. Anledningen till att jag inte vill ha hål är att grannarna under klagar så förbaskat så fort det kommer jord/regn/vatten från balkongerna ovanför och detta skulle jag vilja slippa i år med att köra hålfria balkonglådor.
    Vad tror ni? Måste jag göra hål i botten eller klarar sig blommorna med leca botten och sen pelargonjorden ovanpå?

• Svar på tråden Hål i balkonglåda ett måste??
  • Äventyr

Är det tak över balkongen? Isåfall kan du ju reglera vattenmängden.

Jag har inget tak över min balkong så för mig skulle det kunna bli vattensjukt om det regnat mycket.

• Analoga
    Josse skrev 2007-06-02 21:19:00 följande:
    Jag skulle behöva ett råd ganska omg. Jag ska plantera Pelargoner i mina nya balkonglådor men jag skulle helst inte vilja ha hål i botten utan bara nöja mig med lecakulor under pelargonjorden. Anledningen till att jag inte vill ha hål är att grannarna under klagar så förbaskat så fort det kommer jord/regn/vatten från balkongerna ovanför och detta skulle jag vilja slippa i år med att köra hålfria balkonglådor.Vad tror ni? Måste jag göra hål i botten eller klarar sig blommorna med leca botten och sen pelargonjorden ovanpå?
    Det är bra med hål i botten eftersom annars riskerar man att rötterna ruttnar om det blir för mycket vatten.

Sätt lådorna på insidan istället! Då slipper grannarna klaga, samt ni ser ju blommorna själva bättre då. Jag har dem på insidan och tycker det är kanon!
  • Kantarellen

Har sett lådor med fat under, kanske ett allternativ? Själv har faktiskt jag och sambon syndat och platerat pelagonier i en låda utan hål...

• Analoga
    Thursday skrev 2007-06-02 21:26:23 följande:
    Du har väl balkonglådorna in över din balkong? Och fat under?
    Nyfiken vad du menar med "fat under" ?
  • Thursday

Fat? Som vanliga fat som man har under krukor? Vet inte riktigt vad det annars kan heta...?

• Analoga
    Thursday skrev 2007-06-02 21:29:32 följande:
    Fat? Som vanliga fat som man har under krukor? Vet inte riktigt vad det annars kan heta...?
    Nej, jag undrade bara hur man placerar faten då?? Jag har balkonglådor på insidan men har aldrig hört talas om fat under.
  • Josse

Lådorna är placerade på insidan, alltid, men dessvärre har vi inga slutna golv utan allt forsar rakt ner till grannen under eftersom det är ungefär 1dm mellan golv och räcke.Att ha en låda inunder blir problematiskt. Jag får väl göra 2-3 hål i botten antar jag.

• Thursday

Mina hållare för balkonglådorna är ganska enkla, två L-formade metallgrejer som skruvas ihop, en under lådan och en över räcket. Och så ställer jag fatet i hållaren och lådan uppepå. Hur enkelt som helst.

• Analoga
    Thursday skrev 2007-06-02 22:13:30 följande:
    Mina hållare för balkonglådorna är ganska enkla, två L-formade metallgrejer som skruvas ihop, en under lådan och en över räcket. Och så ställer jag fatet i hållaren och lådan uppepå. Hur enkelt som helst.
    Ok, men något sådant fat följde inte med mina balkonglådor.
  • Karpet

Jag har pelargoner i lådor utan hål, det går alldeles utmärkt. Blir det alldeles för blött så ställer jag bara omkull dem en timme eller så och låter dem rinna av.

• Thursday

Nej, liksom det inte följer med fat när man köper krukor Men det går alldeles utmärkt att köpa separat och det är ett måste på balkongen enligt mig. Annars hamnar man ju just i den situationen att det rinner en massa jordigt vatten på grannarna under.

• Äventyr

Man kan ju också ha blommorna i plastkrukor i lådan.

• Zenobia

Ja kör med pelargonger i amplar utan håll. Har lekakulor i,dom trivs och blommar för fult

• Ameos

Vi har inga hål i våra balkonglådor, men blommorna frodas ändå.

Om du vill skydda balkonglådorna från regn så kan du ju alltid köpa parasoll och sätta vid blommorna. Då blir de dessutom skyddade från det värsta solgasset.

• snutti

Jag har aldrig haft hål i mina lådor eller ens haft lecakulor i botten, mina blommor har vuxit så det knakat...

Men visst spöregnar det så får man ju flytta dem lite...

Svar på tråden Hål i balkonglåda ett måste??