• Anonym (äcklad)

Hjälp! "Svart" tånagel!

Postar anonymt för att vissa blir äcklade av sånt här, och då vill jag inte att det blir kopplat till mitt alias...

För ca en månad sedan så hjälpte jag till vid en flytt, och råkade då ha för små gympaskor. Någon dag efter det så svartnade mina stortånaglar. Jag var öm i dom så jag tänkte att jag hade klämt stortårna, och har gått och väntat på att det ska växa bort när man klipper dom.

Men idag när jag klippte tånaglarna så märkte jag att det inte är nageln som är svart, utan det är som svart under tånaglarna!

Så äckligt! Det är typ poröst.

Någon som vet vad det kan vara? Kan jag behandla själv? Behövs det ens behandlas?

• Svar på tråden Hjälp! "Svart" tånagel!
  • Jagita

Du får vänta på att nageln faller av helt enkelt om hela är svart. Den kommer trilla av sen växer en ny nagel ut.

• Pinkstar

låter som om den har fått sig en smäll, jag tränar thaiboxning vilket innebär massa sparkar, då brukar tårna stryka med.. antingen bryter man dom eller så tar nagel smällen, då brukar dom svartna o sedan ramla av, detta är ganska vanlig på mina fötter haha.. inte äckligt alls juh, ser kanske lite läskigt ut men jag tror inte det är någon fara sålänge det inte stinker eller du har jätte ont!

• Anonym (äcklad)

Jagita - Men alltså, det är inte nageln som är svart, utan det är något svart poröst under nageln.

Men tack för att du tog dig tid! =)

• Anonym (äcklad)

Nageln är alltså oskadd - men det svarta under nageln är jag livrädd för!

• Jagita

Jo det blir så. Uppstår svart under nageln. Det har med blodet eller något att göra. Nageln kommer att trilla av, den har dött liksom. Bra förklaring

• Pinkstar

det kan ju vara levrat blod.. de får jag med.. men som sakgt sålänge som du inte har ont ska du se att det ordnar sig...

• Anonym (äcklad)

Jagita - Okej, då är jag lugn igen + att jag lärt mig något nytt.

Jag som trodde att det var nageln i sig som blev svart.

*andas ut*

Tack!

• alsesani

Såklart är det inte nageln som är svart utan blod under nageln.
    Det försvinner men det kan ta tid. Det växer bort med nageln.

På tal om naglar... Om man fått en nagel uppryckt/klämd/utdragen med rot och allt, växer det ut en ny nagel då eller blir man utan?

• Anonym (äcklad)

Alsesani -

*skrattar lite*

som jag har fattat det så kommer det en ny om man tappar hela =)

Svar på tråden Hjälp! "Svart" tånagel!