• eilema

Är solrosfrön nyttigt?

Är det nyttigt att äta solrosfrön? Är de bra mot något?

♥ Det blev en liten Noah ♥
  • Svar på tråden Är solrosfrön nyttigt?
  • isisisis

De innehåller nyttiga fetter som hjälper till att minska kolesterolet.
    Det som du får i dig med de dåliga fetterna!

• M C Catta

Vet inte om det är direkt bra mot nåt speciellt... Men har för mig att det (kanske) innehåller nyttiga oljor och fetter. Är dom inte saltade är det bra som snacks. Är dom rostade ska dom vara det utan fett... Är dom både saltade o rostade (som sånna "goda") brukar vara ska man inte äta för mycket om man äter det som "nyttigt" snacks...

Hoppas du fick lite svar iaf!?

• ulrika

Jag har fått lära mig att solrosfrön är nyttiga. Slänger ofta i nån deciliter i bröd och müsli.

På min förpackning från Friggs står det att solrosfrön är rika på Vitamin E, nyttiga fettsyror och mineraler.

Låter bra i alla fall!

• eilema

Jag köpte en påse idag på willys, tror det är eldorados märke. De låg bland chipsen och var saltade på skalet så då kanske de inte är så jättenyttiga? Jag äter choklad varje kväll men måste sluta med det så jag tänkte att fröna kanske kunde vara ett nyttigare alternativ till "tugg på kvällen"

♥ Det blev en liten Noah ♥
  • isisisis

Kostexperter säger att det är precis så man ska göra Eilema.
    Byta ut snacksen mot nötter istället.
    Man ska tydligen äta en liten näve om dan!

• M C Catta

Eilema: Självklart är det bättre än choklad, men du kan inte äta hur mycket som helst som många tror. O helst ska det ju vara orostad o osaltat. Eller om du köper naturella o sen rostar dom i lite olivolja (eller solrosolja ) o saltar med lite havssalt... Kanongott!!!

• Ula

Dom innehåller mycket järn också. 48% av dagsbehovet om du äter 100 gram .

Svar på tråden Är solrosfrön nyttigt?