• MissLilo

Hur vet man att stortån är brutten eller bara svullen?

Dottern på 2½ tappade en värmeljusdake som vägr runt 3 kilo på sin stortå vid 20 tiden.
    Fick rejäl ont...och tån svälde upp, kom blod och nagelbanden släppte. Halva nageln blev givetviss blå då det är blod under.

Hon grätt/gnällde ikväll tills 22 då hon somnade. Sen vaknade hon vid 0 igen och gnällde. Lite alvedon och foten i högt läge och hon somnade.

Men vad mer kan jag göra? Förutom att avvakta(men avvakta på vad?)

Hur vet man om det är en spricka, bruten tå, elelr bara en blödning som gör att trycket gör ont eller en stukning??

Dottern rär sån som sger ont så fort hon ser ett litet kärsår och kan tjatta om ont tills det försvinner även om det inte gör ont just då utan för föera veckor sen. MEn ikväll haade hon verkligen ont....men till frågan.

Hur vet man att man ska åka in?
    VAd är symtomer på ur led/bruten tå? Eller spricka?
    Vil inte åka in för att sen få höra att det bara var en lite tryck under nageln som gjorde at dte gjorde in......knns inte så kul att sitta på akuten för den sakens skull.

• Svar på tråden Hur vet man att stortån är brutten eller bara svullen?
  • Pinkstar

tränar thaiboxning och bryter tårna typ dagligen nästan.. dm brukar inte göra något åt brutna tår.. fast jag vet inte hur det är med barn, du kan ju alltid ringa o fråga !!

• Jessica24

Jag har det senaste halvåret brutit två tår genom att ordentligt slå i sonen matstol och att tån vek sig under mig då jag skulle göra en räddning genom att hoppa över sonens lära-gåstol med fullt av tvätt famnen.

Tårna svullnade upp, blev ordentligt blå, jag kunde inte böja dom alls och inte heller gå/stödja på dom.
    Åkte inte in till sjukhuset då dom inte gör något speciellt åt det. Kanske är det annat med barn?
    Tårna blev sig aldrig lika igen. Dom är lite "krokiga", hårda och ser svullna ut.

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • MissLilo

till mig säger de alltid åk in..poavset om det är hosta eller lite snor. Så ve inte riktigt vad jag sak tro.

• MissLilo

Får undersöka hennes tå imorgonbitti och se hur de ser ut under allt blod. Får provvika den lite och se om den går att vika. Hoppas bara p en blödnign....

• MissLilo

men var och pillade och vet och klämde nu när hon sov...inte ett ljud från henne.....så då måste det bara vara svullet efter att ha fått en sån där sak på tån???
    Den verkade rak och gick o böja.

• Jessica24

Då är det säkert ingen fara.
    Avvakta till imorgon och se hur tå ser ut och hon verkar ha ont osv.

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • Saltlakrits

Jag bröt tre tår.
    Jag kunde röra dem men det gjorde ont.

De sa att det är mycket svårt att se skillnad på en bruten eller stukad tå.
    Endast röntgen kan avgöra det.

Hoppas det löser sig!

Ring och hör vad de säger, de vet om du kan avvakta eler bör åka in

Mamma till tre underbara barn!
Svar på tråden Hur vet man att stortån är brutten eller bara svullen?