• Litenkanin

Lärare/förskollärare se hit!

I morgon ska jag på intervju för mitt första lärarjobb! Jättespännande, det är ett förskollärarvikariat. Det står helt still i huvudet, vad ska jag säga, vad ska jag ha med mig? Vad tror ni de kommer fråga för frågor? Har ingen aning, hur var det på era arbetsintervjuer??

• Svar på tråden Lärare/förskollärare se hit!
  • LillaStollan

Tror du kommer lösa det alldeles utmärkt, jag är förskollärare och har bara varit på en "svår" intervju. Det var på ett föräldrakooperativ där hon som intervjuade var typ personalansvarig på ericsson eller så. Hennes frågor var lite annorlunda. Annars har det inte varit så knepigt. Många frågor om varför man valt yrket och vad man har för intressen och tror man kan tillföra. Typ vad man brinner för och så.

• Litenkanin

Tack, tack, är super nervös. Haha det är ett föräldrarkooperativ jag ska på. Men ska man ange löneanspråk för jag har ju ingen aning om vad jag ska begära...

• LillaStollan

Ja det tror jag du ska tänka till om. Kolla på lärarförbundets hemsida. Jag har för mig att det finns listor på snittlöner och ingångslöner i olika kommuner där.

Lycka till imorgon glömde jag säga

• Juppepuppe

Ja du får nog begära en lön där. Kolla som sagt lärarförbundets sida. Sedan tycker jag att det bästa är att bara vara sig själv och att vara avslappnad. Det tror jag på. En stel människa som försöker säga de "rätta" sakerna tror inte jag får jobbet.
    Lycka till!

• Juppepuppe

Ja du får nog begära en lön där. Kolla som sagt lärarförbundets sida. Sedan tycker jag att det bästa är att bara vara sig själv och att vara avslappnad. Det tror jag på. En stel människa som försöker säga de "rätta" sakerna tror inte jag får jobbet.
    Lycka till!
    Och ta med betyg och anställningsbevis från tidigare jobb om du inte skickat med dem redan.

• Adagio

Hinner du innan intervjun tycker jag att du ska ringa LF och kolla med dom vad lönen bör ligga på. Och så tycker jag att du ska ta reda på fakta om skolan, så att du är påläst, det imponerar alltid. Annars tycker jag alltid att intervjuer i skolans värld brukar föras mer som ett samtal än som att en person ställer frågor som den andre ska besvara.

• Miss USA

Tre frågor är det dom vill ha svar på`:
    - kan du göra jobbet ?
    vilket du kan då du är kallat på intervju
    -vill du göra jobbet ?

-kommer du passa in ?

Ex på frågor dom ställer :
    vad är dina bästa egenskaper ?
    koncentrera dig på ett par saker och hitta konkreta exempel på dessa
    varför sökte du det här jobbet ?
    Vad kan du tillföra arbetsgruppen ?
    Vad slags chef arbetar du bäst med ?
    Vilka förbättringsområden har du ? Och hur jobbar du med dom ?
    En prestation du är stolt över ?

Hur är du som person ?

Hur skulle din chef/en kompis beskriva dig ?
    Varför blev du lärare ?
    Vad gör du om 5 år ?

Sen ska du komma ihåg att det handlar om ett ömsesidigt möte. Den som intervjuar kan vara lika nervös som du. Försök klura ut några frågor du kan ställa om organisationen, ett bra tips är att fråga interjvuaren varför den jobbar i den här organisationen. Fråga annars hur arbetsgruppen ser ut, vem du kommer samarbeta med, hur dom kan beskrive "kulturen" på arbetsplatsen.

Kom i tid, och bemöt alla trevlig på vög in och ut.
    Det är lov att vara nervös, och lov att ta tid för att tänka ut svaren.
    Prata med dina referenser och stäm av med dom så dom vet att dom blir uppringda.

Lycka till !

Stolt mamma till två huliganer
  • Litenkanin

Tack för alla tips! Japp, ska ringa LF i morgon det första jag gör och kolla lönen, har tittat lite på hemsidan men de har gjort om det där med lönerna så krångligt. Men det är ett dilemma för man vill ju inte begära för mycket och inte för lite heller. Jag har absolut aldrig vart på en seriös intervju innan. Alla jobb jag har haft har jag fått genom bra referenser, extraarbete inom äldreomsorgen och så. Så det är verkligen nervöst för mig. Men jag ska tänka på allt det ni sagt, och vara mig själv, absolut! Ska tvätta lite kläder nu så jag gör ett bra intryck.

Svar på tråden Lärare/förskollärare se hit!