• tovida

Drömtydning - Björnar

Har under en tid nu haft återkommande drömmar om björnar som skrämmer mig och jagar mig. Jag kommer alltid nätt och jämt undan men ibland får någon annan sätta livet till. Vet någon vad björnen står för drömmar eller vad detta kan betyda?

• Svar på tråden Drömtydning - Björnar
  • madeleine031

När du drömmer om björnar: Orättvisor kommer att väcka ilska, svartsjuka, avundsjuka.

• TezzoAlexx

Här är en till som då och då drömmer om björnar som jagar mig.. riktigt läskigt... vill oxå veta vad det betyder...

Mamma till kev 060713 och bebis i magen bf 071006
  • tovida

madeleine031: Så det här handlar alltså om
    framtiden.. Hur lång tid framaåt kan det handla om?

• tovida

.... och att jag precis kommer undan, handlar det om hur jag kommer att hantera det eller nånting annat?

• tovida

Tusen frågor på en gång... betyder björnar alltid detta eller beror det helt på sammanhanget i drömmen?

• madeleine031

Jag hade min uppslagsbok till hjälp. Själv har jag svårt att ta till mig att drömmars symbolik är lika för alla. För vissa kanske drömmar om björnar betyder svartsjuka, för andra kanske det är något positivt om du förstår hur jag menar..?

• firhilwen

Sant nog har björnen olika betydelse för olika drömmare! Det man kan göra för att lära sig tolka sina drömmar är att skriva ner dem och titta på vilka känslor som finns i drömmen, samt att man gärna tittar på hur det ser ut i vakenvärlden omkring tidpunkten då man drömmer.

De bästa drömlexikon jag stött på hittills är Solögas Djurens språk och även Växternas språk, men har dem tyvärr inte till hands just nu... Annars hade jag givit dig ett citat från boken.

Känner till ett forum där det finns något så fint som en drömskola... Har länk på min sida...

• tovida

kramizza... tack
    jo jag har reflekterat över vad som händer i drömmen och vilka känslor som finns med .. men förstår inte riktigt varför det är just en björn som visar sig. Ska ta en titt på din sida efter länken

• firhilwen

Björnens symbolik enligt Solöga!

Kärlek är nyckeln till allt tillfrisknande. Min gåva till dig är att hela och att läka.

Du har helande och läkande gåvor att använda dig av, så antingen du vill läka dig själv eller andra så kom ihåg at det är alltid kärleken som är nyckeln. Med andra ord; Stärk kärleken till dig själv eller hjälp andra att hitta tillbaka till kärleken till dem själva, så att ett läkande kan äga rum.

• Mina72

Vilka känslor får du när du tänker på en björn?

Det är de känslorna som björnen reprenseterar i drömmen.

• Lolilla

Drömmar skall inte ovillkorligt tydas genom symbolik. Ex tandlossning betyder pengar, ormar betyder död osv.
    Du måste hitta "känslan" för vad "björnen" är för dig. Det skulle lika gärna kunna vara en hund eller ful gubbe tex. Det är att du är jagad som är det primära. Antagligen är det något negativt eftersom jag antar att du inte upplever det som kul att bli jagad. Vad är det som "jagar" dig i livet?
    Fogden? Ett galet ex? Pluggandet? Ja, du vet bäst
    Att tyda sina drömmar handlar till 99,9 % om att våga vara ärlig mot sig själv (sitt undermedvetna) tror jag. När du "hittar rätt" känsla för vad drömmen betyder kommer det att klicka till inom dig och du vet att det är rätt

• firhilwen
    Lolilla skrev 2007-06-13 23:27:11 följande:
    Drömmar skall inte ovillkorligt tydas genom symbolik. Ex tandlossning betyder pengar, ormar betyder död osv. Du måste hitta "känslan" för vad "björnen" är för dig. Det skulle lika gärna kunna vara en hund eller ful gubbe tex. Det är att du är jagad som är det primära. Antagligen är det något negativt eftersom jag antar att du inte upplever det som kul att bli jagad. Vad är det som "jagar" dig i livet?Fogden? Ett galet ex? Pluggandet? Ja, du vet bäst Att tyda sina drömmar handlar till 99,9 % om att våga vara ärlig mot sig själv (sitt undermedvetna) tror jag. När du "hittar rätt" känsla för vad drömmen betyder kommer det att klicka till inom dig och du vet att det är rätt
    Björnen räknas inom drömtolkning/tydning som arketyp och har en viss symbolik, därmed inte sagt att den är rätt för alla!

Både känslan i drömmen är viktig och den symbolik man lägger i själva arketypen.

Ofta kan man få leta inom sig efter symboliken och det tar tid att lära sig tolka/tyda sina drömmar.
  • Lolilla

Kramizza
    Anledningen till att jag inte tror på symboliker är att symboler betyder ju aldrig samma för varje enskild person. Går man sen in på andra kulturer/länder är skillnaden ännu större.
    Att tappa tänder tex vad betyder det?

• firhilwen

När jag drömt om att tappa tänderna drömmer jag också om något som har med religion att göra så jag kopplar det till tro och ursprung...

För mig är symboliken förslag på hur man kan tolka, och att ge någon ett förslag på tolkning ser inte jag som fel.

Jag ska försöka uttrycka det tydligare även om jag tycker att jag är tydlig ändå med att man också behöver titta på sina egna symboliker...

Svar på tråden Drömtydning - Björnar