• Cuprima

Granitbänkskivor

Är mitt uppe i köksrenovering eller nästan iaf..

det nya köket står i stallet i väntan på att få komma in. Det blev ett Ikea Lidingö och nu har vi bara bänkskivor kvar att bestämma. Kaklet blir ett vitt halvmatt sekelskiftskakel med fasade kanter.

Jag har blivit sugen på granitbänkskiva men vill gärna har fördelar och nackdelar och andra synpunkter på en sådan bänk. Köket är tänkt att bli lite av det lantliga slaget vi ska även sätta in en gammal gjutjärnspis och golvet kommer att bli mörktbetsat och lackat trägolv. Köket är inte jättestort och det rör sig om max 2,5 m bänkskiva. Diskbänken ska vara en heldiskbänk med två hoar och inte en nersänkt. Tror ni granitbänkskivor passar ihop med resten? eller är jag helt förpassad till träbänkskivor?

Huset är från 20-talet om det är till någon hjälp.

• Svar på tråden Granitbänkskivor
  • korven72

Tror granit blir jättefint. Det är ju mer hållbart än trä som måste underhållas på ett annat sätt.

Bra att baka på har jag hört också *ler*...

HÅller också på att välja material till vårt nya kök. Kollade på Martin timells kök där dom valde kakelmaterial av rostfritt stål. KOstade endast 2000:-m2. Suck!!!

• Nananas

Oh, jag tror tex svarta granitskivor blir helt underbart!!!! Vi ska oxå ha Lidingö senare när vi gör vid köket o svarta granitskivor. Det får kosta vad det vill. Tåligare material finns inte!

*Let love be your energy*
  • Cuprima

Älskar att baka så det var ju ännu ett STORT plus

Hur tålig är en granitskiva mot tex knivar? jag tänker på när man bakar bullar så använder man ju kniv eller degspade att skära med. Klarar bänken det utan att det blir märken?

• Karamellfabriken

Jag är ganska negativ till granitskiva, tyvärr.
    Min erfarenhet är att det är jättelätt att kantstöta porslin och glas mot det.
    Farligt också om man har barn i klätteråldern.

All you need is love
  • Nananas

Ja, det är ju ett hårt material så stöter man emot glas eller så kan det säkert bli märken. Men skivan klarar nog knivar o så.

*Let love be your energy*
  • MrM

Granit är snyggt men tyvärr blir det ju snabbt ganska dyrt. Meterpriset är knappt halva sanningen, fasningar och urtagningar utgör någonstans mellan hälften och två tredjedelar av totalpriset när jag räknat på det.

Mvh

• cranberry

Vi valde en laminatskiva som ser precis ut som en granitskiva. Det enda jag ångrar nu i efterhand är att vi valde en hel diskbänk jag hade gärna velat ha en mindre iom att det blir lättare repor och sånt på diskbänken.

• Joonas

Vi har granit, ganska många meter och är mycket nöjda med det. Granit är ett hårt material och om det är polerat så tål det allt. Det blir inga repor eller märken. Du kan göra vad du vill. Man sätter till exempel kastruller och plåtar direkt på graniten när du lagar mat. Inga underlägg behövs. Till skillnad från marmor och mer porösa stenmaterial så tål den även syror från till exempel ättika, citrusfrukter och vinäger. Jag har en gång lyckats göra märke men då tappade jag min mormors gamla mortel rakt ner i skivan från överskåpet. Ett litet hack blev det men det syntes inte för det försvann i skivans struktur.

Granit är dessutom helt underb ar att baka på. Man till exempel använder också skivan till att riva grönsaker och ost direkt på. Ett underbart material helt enkelt...

festlig, funktionell och fryntlig
Svar på tråden Granitbänkskivor