• Anonym (orkar inte)

Hur går man tillväga för att få göra en gastric bypass operation?

Jag har i många års tid kämpat med min övervikt. Har provat milkshake dieter, viktväktarna, reductil och även att faktiskt äta rätt och motionera men inget hjälper. Jag lyckades gå ner 36kg när jag var med i vv men har gått upp allting igen och mer därtill. Är 161cm kort och väger runt 100kg. Jag mår så fruktansvärt dåligt och gråter mig själv till sömns när inte min sambo hör. Känns som min sista utväg är att göra en gbp op men vet inte hur jag ska gå tillväga, är så rädd för att jag inte ska få göra den och då vet jag inte vad jag skulle göra. Orkar inte med mig själv längre. Någon som vet hur jag ska gå tillväga?

• Svar på tråden Hur går man tillväga för att få göra en gastric bypass operation?
  • Betty Boop

Åh, vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag har varit i en liknande situation. Nu har jag äntligen fått min operation och har hittills gått ner 46 kg.  Jag har gjort en liknande operation, Gastric banding. Det är helt klart det bästa jag har gjort i hela mitt liv!

Jag gick till min husläkare och bad om hjälp. Hon skickade en remiss till Gastrokirurgen. Kirurgen gör en bedömning och om man blir godkänd så blir man ställd i kö.

Kriterierna varierar lite mellan olika landsting. Här i Stockholm tror jag att man ska ha över 35 i BMI, vara under 55 år och inte ha någon ätstörning. Köerna varierar också, här i Sthlm är kötiden ca 1,5 år.

www.viktop.se är en jättebra sida. Ett forum som FL ungefär, men allt handlar om viktoperationer.

Om du vill fråga nåt så är det bara att skriva i min gästbok eller skriva ett privat meddelande.

• FH Mamma

ditt bmi är "bara" 38.6kg och de flesta landsting har gränsen bmi 40 men man kan alltid söka.

• Anonym (orkar inte)

Betty Boop skrev 2007-06-03 14:22:42 följande:

Åh, vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag har varit i en liknande situation. Nu har jag äntligen fått min operation och har hittills gått ner 46 kg.  Jag har gjort en liknande operation, Gastric banding. Det är helt klart det bästa jag har gjort i hela mitt liv! Jag gick till min husläkare och bad om hjälp. Hon skickade en remiss till Gastrokirurgen. Kirurgen gör en bedömning och om man blir godkänd så blir man ställd i kö. Kriterierna varierar lite mellan olika landsting. Här i Stockholm tror jag att man ska ha över 35 i BMI, vara under 55 år och inte ha någon ätstörning. Köerna varierar också, här i Sthlm är kötiden ca 1,5 år. www.viktop.se är en jättebra sida. Ett forum som FL ungefär, men allt handlar om viktoperationer.Om du vill fråga nåt så är det bara att skriva i min gästbok eller skriva ett privat meddelande.
    Tack för ditt svar jag hör av mig till dig på ett eller annat sätt.
  • Anonym (orkar inte)

FH Mamma skrev 2007-06-03 14:25:05 följande:

ditt bmi är "bara" 38.6kg och de flesta landsting har gränsen bmi 40 men man kan alltid söka.
    Tack för dina svar.
    Det värsta är att jag är så fruktansvärt rädd för att få ett nej. Det känns som min sista och enda utväg och skulle de säga nej vet jag inte vad jag skulle ta mig till.
  • FH Mamma

Jag tror de flesta är rädda för ett nej.
    Jag skickade ett brev till VC läkaren innan jag kom dit.

• Anonym

Tänkte bara varna dig för operationen för de flesta får magsäckscancer.

• FH Mamma

Anonym nr 7
    Vilka är alla? statistik?
    Är som att säga att alla får min sjukdom (max 2 personer i hela sverige)

• Anonym

Arbetat på sjukhus... behöver inte förklara mig mer. Är du intresserad så leta efter fakta.

• Anonym (orkar inte)
    Anonym skrev 2007-06-03 14:59:45 följande:
    Tänkte bara varna dig för operationen för de flesta får magsäckscancer.
    Efter hur lång tid visar den sig?
Svar på tråden Hur går man tillväga för att få göra en gastric bypass operation?