• elinville

När börjar man besöka bvc och hur ofta?

Min sambo ska tyvärr iväg en vecka efter BF 25/6 och jag hade tänkt bo hos min mamma och pappa. En anledning till detta är förutom mamma tips och uppassning (slippa laga mat och städa) är även att de bor i villa och jag i lgh = lättare att komma ut i friska luften utan att behöva ta sig iväg långa sträckor. Men nu börjar jag fundera, man kanske måste ta sig till BVC eller? Min mamma o pappa bor 15 mil från där vi bor och det blir ju lite osmididgt om man ska till BVC typ varannan dag eller så.

• Svar på tråden När börjar man besöka bvc och hur ofta?
  • sheeba

Ibörjan är dte 1/vecka i någon månad iallafall här.
    Fast känne rmna på sig att allt är bra och barnet verkar nöjt växer bar och går upp i vikt så tror jag säkert man kan rucka på det lite.

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • korven72

Först har man inskrivning (ofta kring vecka 10)

Sen blir det ultraljud.

Koll ca 1 gång månad, förutom de sista veckorna då man går varannan om allt ser normalt ut.

Fick du ingen plan av din BM?

• sheeba
    svart tulpan skrev 2007-06-03 15:09:25 följande:
    Först har man inskrivning (ofta kring vecka 10)Sen blir det ultraljud. Koll ca 1 gång månad, förutom de sista veckorna då man går varannan om allt ser normalt ut. Fick du ingen plan av din BM?
    bvc inte mvc.
  • elinville

svart tulpan: Tack, MVC besöken har jag koll på, är ändå i v. 37 Menade BVC, när barnet väl är fött

Sheeba: Så man kan kasnke fixa lite med det själv, ändra lite tider och så? Jag kommer förmodligen med ett första besök innan (om ni inte Liten vill stanna inne i mgaen alltför länge...) och sen kanske man kan vänta 1½ vecka till nästa? Hade varit bra...

• söjsan

BVC är frivilligt. så känner du att det inte behövs eller att du inte kan gå alla gångerna så kan du faktiskt avboka det.

[mamma till älskade Arvid, äntligen är humpe här!]
  • sheeba
    elinville skrev 2007-06-03 15:20:29 följande:
    svart tulpan: Tack, MVC besöken har jag koll på, är ändå i v. 37 Menade BVC, när barnet väl är föttSheeba: Så man kan kasnke fixa lite med det själv, ändra lite tider och så? Jag kommer förmodligen med ett första besök innan (om ni inte Liten vill stanna inne i mgaen alltför länge...) och sen kanske man kan vänta 1½ vecka till nästa? Hade varit bra...
    Ja det tror jag säkert går bra, i början så väger man och mäter bara kollar huvudomfånget. Så om du skjuter på 1½ vecka så tror jag inte dte gör något. Med mitt andra barn var jag där bara var annan vecka till var tredje kändes inte mer lönt att gå dit.
  • Cheera

Första besöket efter en vecka, antingen går man dit eller så gör dom hembesök..oftast hembesök.
    Sedan tror jag det är 1gg/veckan och sedan varannan vecka tror jag?? Efter några veckor så är det 1gg/månaden och sedan vet jag inte....Var där sist på 1-årskontroll och sedan är det 1½ årskontrolen nästa, men så långt behöver du nog inte tänka

• Dää

När jag fick min son o kom hem från BB ringde Bvc. De frågade om jag ville ha ett hembesök eller komma in till dom om 2 dagar. Jag tackade självklart ja till hembesök, eftersom det är 7 mil till bvc.
    Efter det besöket var det frivillgt att gå till bvc. Förutom vid rutinkontroller o sprutor. Men de sker inte första månaden.
    Men jag for dit ca en gång i veckan de första månaderna o sen varannan vecka tills han var ca 6 månader. Sen blev det mindre o mindre.

• Dää

Förstår inte ni som skriver att man ska gå en gång i veckan, får ni då tider hemskickade?
    På vårt bvc är det öppet två dagar i veckan i 2 timmar vardera då man frivilligt får komma o mäta o väga barnet. Man blir bara kallad till rutin kontrollerna.

• sheeba
    Dää skrev 2007-06-03 15:33:21 följande:
    Förstår inte ni som skriver att man ska gå en gång i veckan, får ni då tider hemskickade?På vårt bvc är det öppet två dagar i veckan i 2 timmar vardera då man frivilligt får komma o mäta o väga barnet. Man blir bara kallad till rutin kontrollerna.
    Får en nytid varje gång vi är där när de är små, sedan efter 1 år får man kallelse tror jag.
    Här är det öppet i veckorna 8-17.
  • Cheera

Fick en ny tid varje gång när hon var nyfödd, sedan när man skulle väga 1gg/mån. så var det frivilligt, man gick då på "öppen vägning". Men man vill ju veta vad dom små väger och mäter ju...iaf jag. Dels för att skriva in i hennes bok och dels för att få ett litet hum om klädstorlekar.

Svar på tråden När börjar man besöka bvc och hur ofta?