Sonens njure kanske inte varar livet ut
Fick i veckan på läkarbesök veta att sonens enda njure kanske inte klarar att hänga med i takt med att han växer. Vad har Ni för erfarenheter av dialys och ev njurtransplantation på barn.
Fick i veckan på läkarbesök veta att sonens enda njure kanske inte klarar att hänga med i takt med att han växer. Vad har Ni för erfarenheter av dialys och ev njurtransplantation på barn.
Man klarar sig utmärkt med en njure. Den njuren växer både i storlek och kapacitet i och med att den andra slutar att fungera. Den kommer hålla länge länge. Tror inte du behöver tänka i variabler som dialys och transplantation på många år än.
Min syster opererade bort sin ena njure (pga den ena inte fungerade som den skulle) när hon var 4 el 5 år gammal o hon är 28år idag o aldrig haft något problem med bara 1 fungerande njure
Min sambo har bara en njure. pga av att fick cancer i den vid 5 års ålder och dom var tvugna att ta bort de..
Men han lever precis som vanligt får inte göra två saker bara och det är rida och att åka cross.. Och det har klara han sig utan endå..
Annanas86-
Varför får din sambo inte rida eller åka cross?
Är det läkarna som sagt så?
Har ett barn med en njure och vi har inte fått några föreskrifter om vad man inte får göra!
Det är läkarna som har sagt till honom, för att hans andra njure är lite skadad pga av just cancern, så om han utför något som trycker på den andra njuren får han ont..
det är säkert inte skadligt eller så, men han får hemskt ont i den.
Hejsan! Jag har också en son med skadad njure, har enbart 12% funktion kvar på hö sida medans vä sida verkar må bra. När funktionen kommer ner till 10% så kommer de att op bort den.
Njurarna är så fiffiga så att om den ena mår dåligt så kompenserar den andra njuren upp det med att bli bättre. För Andreas del så är hö njure jätteliten medans vä njure är större än vad som är normalt i hans ålder - d v s kompensatoriskt större.
LillElis: Varför är din sons njure skadad?
Anna Panna: Han har en medfödd missbildning som gjort att han är född med endast en njure som är för liten till hans kropp. Kapaciteten på den njuren när han var 2 mån var ca 30% . Förmodar att njuren växt till sig lite. Vi har inte kunnat genomföra ytterligare ett sk kreatininclearence (ett mått på hur mycket njurarna klarar att rena blodet) eftersom han är så svårstucken. Idag är han två år. Vi fortsätter att följa vanligt kreatinin genom stick i fingret. Det värdet är ok idag.
Hur upptäcktes din sons njurfel?
Min son har röda blodkroppar i urinen och är under utredning på alport syndrom.( som kan föra med sig njursvikt + njur transplantation senare i livet)
Lämnade in blodprov + urinprov för 2 vecor sedan men vi har fortfarande inte hört något.
hej här är en till som föddes med en missbildad njure. han har dock en normal så dem opererade bort den andra när han var 5 månader. han hade även reflux på den urinledare. så han var ständigt sjuk i urinvägsinfektion och åt antibiotika sina 5 första månader i livet.
njurar ska ju vara enkla att transpaltera så om de måste ta bort hans enda så kan nog ni ge honom en. tur att de flesta har två. lycka till. själva går vi nu på kontroller och den han har verkar växa till sig helt okej. inte superbra men helt okej.
Nattens Drottning: Det upptäcktes vid en ultraljudsundersökning på honom när han låg inne på sjukhus för tarmvred.
är det bara den ena njuren det är fel på så behöver du inte tänka på vare sig dialys eller transplantation. man lever ett fullgott liv med en njure.
är det bara den ena njuren det är fel på så behöver du inte tänka på vare sig dialys eller transplantation. man lever ett fullgott liv med en njure.
Som jag skrev tidigare, pojken har bara en endaste njure med en kapacitet med 30%
okej då förstår jag. ursäkta att jag inte läste dina tidigare inlägg så bra. jag ahr en kompis som går på dialys o en kompis som har en son vars njurfunktion blir sämre o sämre. hör av dig om du vill prata
Jag har ingen erfarenhet av dialys och njurtransplantantion på barn.Men eftersom min son är under utredning på ett ärftligt njurfel har jag tänkt mycket i de banorna själv. ( vet inte om det alls är nödvändigt.Ligger steget före.)
Jag har faktiskt inte alls någon aning om Jag, min man,min dotter och sonen har samma blodgrupp.
Hur gör man om bara dotterns njure skulle passa?
Tänk om hon får ett barn när hon blir vuxen som skulle behöva en njure? Man kanske inte ens få ge bort systerns njure. Det är bara lite tankar som jag har.
Hur är det för er. Passar era njurar?
Hur mår ni i allt det här?
Nattens drottning: Sonen mår bra idag. Han kan klara sig på sin lilla njure, eller så orkar den inte växa med honom. Det återstår att se. Min njure passar tyvärr inte, då vi inte har samma blodgrupp. Min man har samma blodgrupp med ej samma rh-faktor. Vet ej om rh-faktorn behöver stämma. Någon som vet?
Det är klart att det känns jobbigt emellanåt, men när man ser sonens livsglädje och energi känns det "stora svarta molnet" som ev finns där framme, långt borta.
Jag håller tummarna för att er sons lilla njure ska fortsätta att fungera.
Önskar er lycka till!
Min svärmor är visserligen över 70 år, men hon har haft transplanterad njure i över 17 år nu. Om du vill veta lite mer om transplantation så kan jag prata lite med henne om det. Hon har också gått på dialys många år före transplantationen, eftersom anledningen till hennes njurfunktionsnedsättning är sk cystnjure.
Min man testade sig för den här sjukdomen (som är ärftlig) och han har den inte. Hans lillasyster har den däremot och kommer behöva dialys och kanske transplantation längre fram i livet.