• Sara Li

Brun hård larv i jorden. Geting?

Jag har googlat för allt vad jag förmår, men hittar inte en enda bild på den larv (eller kanske puppa) som vi fann när vi grävde i vår trädgård. Larven har en gadd och kan snurra på bakkroppen, men framkroppen verkar stel. Är det en getinglarv kanske?

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Svar på tråden Brun hård larv i jorden. Geting?
  • Zaria

images.google.se/imgres&imgrefurl=www.bioresurs.uu.se/myller/stad/geting2.htm&h=377&w=400&sz=36&hl=sv&start=1&um=1&tbnid=r9Nc7ku-8tZJVM:&tbnh=117&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dgetinglarver%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN

Lång länk dock, men såhär ser getinglarver ut.
    Tror du att du kan ta en bild på larven, finns vanliga larver som också har en gadd.

• Sara Li

Hmm den bilden hittade jag också men jag ser ingen larv på den... Jo jag kan fota den men inte lägga in bilder i datorn för tillfället...

• Sara Li

Jag kunde inte kopiera och klistra in länken bara, jag tog bara första delen fram till .se. Kopierade jag hela fick jag ett felmeddelande...

• Sara Li

"Larven" var en puppa och i den bodde en ståtlig nattfjäril. Bruna oansenliga vingar och en kropp som var svart och gulrandig, nästan som en geting, fast lite bredare ränder. Fin!

Svar på tråden Brun hård larv i jorden. Geting?