Varför ska ersättningen vara varm vid måltiden?
Ja, det undrar jag; varför ska ersättningen vara varm när barnet äter den? Är det för att den ska likna bröstmjölkens temperatur?
Ja, det undrar jag; varför ska ersättningen vara varm när barnet äter den? Är det för att den ska likna bröstmjölkens temperatur?
Det är mycket trevligare att äta kroppstempererad mat än kall. Och dessutom är ju bröstmjölken det med, som du nyss nämnde. Har du förresten provsmakat kall ersättning. Inget vidare i något fall men absolut bättre smak varm :)
japp, fast sen handlar det oxå om att när man värmer den så försvinner ev bakterier.
*puff*
Men bakterier försvinner ju inte för att man värmer ersättningen till ättemperatur. Snarare så gör man ju så att bakterierna lättare kan föröka sig när man värmer lite. För att döda bakterier borde ju mjölken koka typ.
Min tjej gillar att äta rumstempererad ersättning, ¨så jag värmer bara om den är kylskåpskall. Vi använder tetror.
Min systerdotter dricker kall. Han föredrar det. Kan inte tänka mig att det spelar nån roll, bara babyn är nöjd.
Är nog för att det är snällare mot magen, och godare. Men som med allt är det en smaksak. Min äldsta son ville ha sin välling kall (och då menar jag iskall!) annars vägrade han dricka den. Fast ersättningen fick han rumstempererad eller 37 grader.
Här i Sverige spelar det absolut ingen roll!
Största anledningen varför man värmer ersättningen är för att det ska efterlikna modersmjölken.
Sen är det faktiskt en smaksak.
På förpackningarna står det att man ska koka vattnet och tillsätta ersättningen vid 70 grader. Detta är viktigt i länder där vattnet inte är så "rent". Själv ersättningen är det inget fel på. Sen vet man ju att man inte ska värma och åter värma mat, samma gäller ersättningen. Samlas bakterier där också!
Gör som ditt pyre vill ha det!
Men tänk på att bakterier samlas om maten står framme i rumstempratur, och snart börjar rötan! Ingen vill väl äta mat som stått framme nån timme först?
Blanda ersättningen som ditt barn vill ha det! Kallt- ja blanda i kallt vatten (eller i hett och ställ in den i kylskåpet för att kallna), eller om barnet vill ha rumstempererat så blanda i rumstemp. vatten! =)
Här i sverige behöver vi nog inte oroa oss.. =)
det smakar bättre och tas upp lättare av kroppen (tänker på kräkbarn i första hand).
ALLT handlar ju så klart om bebisen.. vad den tål och inte tål och vad den vill ha. =)
Men visst är det konstigt att olika fabrikat skall blandas vid olika värme? Knepigt...
Jaaa... verkligen... Men på BB säger dom "Blanda som du vill"..
För att likna bröstmjölken. Det finns en allmän fördom att spädbarnsmjölk bör vara så lik bröstmjölk som möjligt. Det var till exempel inte förrän på nittiotalet som spädbarnsmjölk innehöll tillräckligt med d-vitamin. Detta för att bröstmjölk inte innehåller tillräckligt med d-vitamin och då skulle inte heller spädbarnsmjölken göra det.
Allt detta är naturligtvis helt befängt. Det är varken bättre eller sämre att servera spädbarnsmjölk varm eller kall. Möjligtvis är kall bättre eftersom det motverkar bakterietillväxt. Men det är antagligen oväsentligt. Gör som du vill således.