Hjälp, hur tvättar jag min balklänning?!
Jag ska sälja min balklänning och tänkte fräscha upp den lite! Den är typ siden, sådär glidigt tyg, hur tvättar jag den? Vill inte lämna till kemtvätt!
Jag ska sälja min balklänning och tänkte fräscha upp den lite! Den är typ siden, sådär glidigt tyg, hur tvättar jag den? Vill inte lämna till kemtvätt!
Kemtvätt skulle jag rekomendera om det inte står i tvättrådet att den tål vattentvätt, är det siden så är det absolut bäst att lämna till kemtvätt.
Siden, och även en del syntetiska balklänningstyger, kan få vattenfläckar, vilket man kan hoppas på att slippa genom att blötlägga hela klänningen. (den blir fortfarande aningen mörkare, men i och med att hela färgas så ser man det (förhoppningsvis) inte.)
Sidentyger kan även bli annorlunda efter tvätt, mjukare och mindre glansiga.
Vill du verkligen inte kemtvätta (???) så föreslår jag att du löser upp lite mild tvål (typ barnängen eller nåt) i ljumet vatten och blötlägger klänningen i badkaret, förutatt att du har ett sådant.
Nu har jag blötlagt den och hängt upp, hoppas hoppas det blir bra! Tack för dina råd!
Hoppas det funkar!
Varför ville du inte kemtvätta?
Men snälla, jag hade inte accepterat en klänning som inte är kemtvättad eftersom det är så den ska behandlas-både tyg och lyster kan bli helt förstört.
Man får väl räkna med kemtvätt i priset när man säljer i så fall, eller skicka den otvättad och låta mottagaren bestämma.
SÅ dyrt är det faktiskt inte med kemtvätt. Helt klart värt att skicka iväg vissa saker till kemtvätt!
Nu har jag iaf handtvättat klänningen, och den har torkat under natten - den blev jättefin! Har inte tappat lyster eller ändrat färg, så denna gång gick det bra! Men visst kan kemtvätt vara bra, får tänka på det nästa gång jag har ett ömtåligt material! Tack för era svar!