• Sigrid

Vilket äppelträd tycker ni bäst om?

Vi ska plantera ett äppelträd, men vet inte vilken äppelsort vi ska ha. Äpplena ska vara goda att äta direkt och jag vill kunna göra äppelmos och de ska passa till bakning.

Vilket äppelträd är er favorit?

• Svar på tråden Vilket äppelträd tycker ni bäst om?
  • Themis

Eftersom jag är bekant med nån som forskar på just äppelförädling så vill jag ge dig ett lästips:

www-balsgard.vv.slu.se/Appleforadling/applenyfranbalsgard.html

Aroma är goda äpplen som tagits fram på Balsgård. Jag vet inte om man kan få köpa de nya sorterna Fredrik och Frida men det vore kanske lite häftigt att vara bland de första?

Här är några andra Balsgårdssorter:

www-balsgard.vv.slu.se/Appleforadling/applefranbalsgard.html

• sarik

Mina föräldrar har transparant blanche - det är ett gult äpple. Saftigt och jättegott att göra äppelmos av.

• veera

Sommaräpplen(bla Transparant blanche) är goda MEN alla sommaräpplen har en väldigt kort användningstid. De är "lagom" högst två veckor och sen så blir de mindre goda... Bra om du orkar göra massor av äpplen på en gång. Höstäpplen har en längre användningstid  och går att lagra en kortare tid. Vinteräpplen går att lagra i flera månader men vissa sorter hinner inte mogna på trädet.
    Mitt tips är att du köper ett träd med sommaräpplen och ett höst- eller vinteräppelträd. Vid en bra plantskola kan de hjälpa dej att hitta den rätta sorten.
    Mina favortiter: Salla, Rupert, Gul kanel, Pirja, Röd antonovka, Make; Gyllene kitajka och Lantun talvi.

• pumbalumba

Glasäpplen. Är undebart goda, men tyvärr är hållberheten kort. Jag vet inte om de går att fåt tag på i dag.

• sarik

är inte glasäpplen samma som transparent blanche? Aroma är jättegoda! Och så gillar jag Ingrid Marie som man köper till jul. Vet inte om de går att odla själv och i vilken zon...

• Jenny70

Vi har Aroma & Alice. Fast mina favvisar är egentligen Ingrid Marie & Cox Ora´nge...

• VIXIE

Gamla sorten Säfstaholm är vackra, lite rosa ,lite syrliga äpplen som är goda att både äta direkt och göra paj på( min farmor gjorde alltid det) men min favvis är James Grive är färdiga i aug-sep här i halland.Doftar underbart!

• Heobaldia

Aroma, Säfstaholm och oranier är mina favoriter

• Sigrid

Kul att se att några nämnde Aroma. Vi har bestämt oss nu för ett Aroma-äppelträd. Jag har själv aldrig smakat den sorten, men jag hoppas att det blir bra.

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Vilket äppelträd tycker ni bäst om?