• Angels

Frakta hund? Hur?

Finns det något sätt man kan frakta hund på, typ med tåg, flyg eller något annat och HUR sjutton går man tillväga då? Bur förmodar jag, men jag får ändå inte riktigt ihop det.

Alltså att man inte åker med själv.

Pris? Vem håller med tex. bur? mm...

• Svar på tråden Frakta hund? Hur?
  • Vilja00

Tåg är inga problem eftersom de flesta åker med hunden. Boka bara biljett till hunden så får ni plats i en djurtillåten kupé.
    Flyg är lite trixigare. Alla flygbolag fraktar inte djur. Är det en vuxen eller hund över 5 kg så åker den i fraktutrymme i bur. Buren får du hålla med själv (finns ngr få som hyr ut flygburar) och den skall vara godkänd för flygtransport. Om det är valp kan man på vissa bolag få flyga med hunden i kabinen o då ska hunden sitta i en väska eller dylikt.

Priserna variera grovt beroende på bolag, hundens storlek etc - du måste ta kontakt med det bolag som ska frakta hunden åt dig.

• Angels

Hm, vet inte om du förstod frågan rätt, men alltså, den ska åka själv. Nya ägaren möter upp hunden på stationen/flygplatsen. Det är en 13 veckors valp.

• Kristin24

nej det går nog inte att göra så...måste vara en människa med hunden på resan.

Go och glad Kexchoklad
  • LuRiGaBlAdLuSeN

Stackars lilla valp som blir satt alldeles ensam på tåg/flyg utan nån som följer med. Skaffar man hund så åker man och hämtar den själv.

• enlitenbitkaka

Eh, nej nej nej! Antingen sätter du dig på tåget och åkr med valpen, eller så hämtar de den hemma hos dig! INTE sätta en så liten valp ensam på ett tåg.....usch ryser av tanken Gråter

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • rymdulla

klart att man kan skicka hund med flyg utan att ngn reser med hunden, blir dock billigare att åka med hunden då den går som "övervikt" på bagaget om man skickar hunden själv får man skicka den som cargo mkt dyrare!

• enlitenbitkaka

Men det är skillnad på hund och hund, en liten valp har inte någon etablerad trygghet ännu.

rymdulla skrev 2007-06-04 20:32:57 följande:
    klart att man kan skicka hund med flyg utan att ngn reser med hunden, blir dock billigare att åka med hunden då den går som "övervikt" på bagaget om man skickar hunden själv får man skicka den som cargo mkt dyrare!
    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • rymdulla

inga problem o skicka en valp själv, mina hundar kommer från USA inte så lätt o åka o hämta dom utan dom måste flyga och dom har varit lika glada när dom gått in i sina burar som dom e när dom kommit ut efter 12 timmars flygresa. strimla mkt tidningspapper o ha i botten så när dom kissar osv så blir d ej geggigt i buren

• brokig

Min svåger kör saker över hela landet i lastbil. Han kan åka med blodpåsar mellan stockholm och Göteborg, möbler mellan Sala och Umeå eller en hund mellan Huskvarna och Uppsala. Han får då rasta hunden med jämna mellanrum och ha den under ständig uppsikt. Dyrt är det däremot, eftersom det tar sin tid och arbetskraft.

Jag skulle rekommendera tåg och att någon åker med. Kan du inte göra det själv kanske du kan jaga reda på någon som ändå ska i den aktuella riktningen. En student som åker Uppsala-Malå enkel sträcka för att vara i Norr hela sommaren kanske kan tänka sig att ha ansvaret för hunden och sitta i djurkupé mot ringa ersättning. Sjjälvkalrt måste man då hitta en pålitlig person och skriva någon typ av avtal. Enklast verkar dock vara att du åker med hunden eller att köparen själv hämtar den.

• rymdulla

dom va 3 mån när dom åkte och det var 1a ggn, inga prob..har skickat grand danois, riesenschnauzer, bouvier des flandres, dvärgschnauzer, svart terrier och inte varit ngt prob ngn gång

• zegra

Att skicka hunden ensam på tåg skulle jag inte rekomendera. Jag vet inte ens om det går... Skicka med flyg ensam går men är dyrt. En resa för hund och bur på ca 25kg från stockholm till kallax skulle kostat mig 3 800kr. Jag tog då kontakt med en lastbilschaför som kör hästar upp och ned längs landet och han hämntade då upp hunden på vägen och jag möte upp vid E4 hos mig. Hunden hade fått resa med honom i hytten och haft jättetrevligt hela resan. Han tog 500kr för det. Klart värt priset. Hunden fick djurvant sällskap, blivit rastad och matad och vattnad under resan som tog ca 10 timmar. Nu var det en vuxen och mycket trygg hund men jag skulle nog kunna skicka en valp på det sättet också.

• sockenos

Man får inte sätta hund på tåg själv. Ringde själv och kollade upp när våran dobberman skulle lämnas tillbaka till uppfödare. Däremot får man sätta en hund å flyg själv. Är det en liiten liten hund så får den ibland åka hos flygvärdinnorna, annars i last utrymmet. Endel hundar som åker långt får även lugnande medel så dom sover nästan hela resan.
    Du får själv stå för bur, och allt vad som innebär. Finns krav på vilka burar som är " flygvänlliga" så du kan ju fråga i en djuraffär tex.

• sockenos

Det är köparen som får betala resan och allt va det innebär. Eftersom det är den som ska ha hem hunden. Kan den inte köra själv så får den betala det som kommer att kosta om den kommer ner till dom på annat sätt än bil.

Svar på tråden Frakta hund? Hur?