• magnus07

Bila från Malmö till Berlin

I sommar när vi är nere i Malmö så tänkte vi även passa på att ta bilen ner till Berlin men är lite osäker på vilken väg man ska ta. Några förslag? Väldigt långa färjresor vill vi helst undvika eftersom det går åt så mycket tid och är SÅ tråkiga.

Eftersom det är oundvikligt att ta någon båtresa (ifall man inte vill köra väldigt långa omvägar) så undrar jag ifall man måste boka biljetter på dessa båtar i förväg eller om man bara ställer sig i kö när man kommer fram?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bila från Malmö till Berlin
  • marsmamman

Varför inte ta bron till danmark?

• presens konjunktiv

Enklast till Berlin är väl att åka Trelleborg-Rostock, men om man inte gillar färjor är nog det smidigaste att ta båten Rödby-Puttgarden (=45 minuter). Jag har för mig att det är bäst att boka biljett och tid, i alla fall om det är i rusningstid.

Läs mer på till exempel www.scandlines.se

Bad grammar makes me [sic!].
  • magnus07

Tack så mkt för svaren!

Vi har funderat på att ta bron över till Danmark och sen föjlja E55 söderut för att sen ta en kort färjetur över till Rostock från Gedser men nackdelen är ju att man då måste lyckas förstå sig på danskan vilket inte är helt lätt :)

Vi har även funderat på Trelleborg - Rostock men det är båtresan där på nästan sex timmar som känns ganska jobbigt. Visst, är det finväder så kan det vara ett skönt avbrott men annars blir det bara SÅ tråkigt. Men men, får väl fundera ett tag till så får man se vart det slutar.

• presens konjunktiv
    magnus07 skrev 2007-06-04 11:45:45 följande:
    Vi har funderat på att ta bron över till Danmark och sen föjlja E55 söderut för att sen ta en kort färjetur över till Rostock från Gedser men nackdelen är ju att man då måste lyckas förstå sig på danskan vilket inte är helt lätt :)
    Du kan boka biljett på svenska. I incheckningen är de rätt vana vid svenskar och svenskan, så det brukar inte vara några problem. Det svåraste är att veta i vilken fil de vill att man ska stå, då det inte är lätt att räkna på danska. Det löser man lätt, då alla i incheckingen kan räkna på svenska och/eller engelska.

Tänk också på att den båten inte går så ofta, så det gäller att passa tiden.
    Bad grammar makes me [sic!].
Svar på tråden Bila från Malmö till Berlin