• jezzicat

metformin - biverkningar?

Hej!

Tänkte kolla om någon kan berätta för mig om eventuella biverkningar ni upplevt när ni ätit metformin.

Jag har blivit ordinerad 3x500g/dag men ska börja med 1 om dagen för att inte chocka magen.

Nu är det så att jag ätit dessa några dagar och det är hopplöst... Några timmar efter intag så måste jag akut springa på toa (ursäkta detaljerna...) Sedan har jag huvudvärk och konstant ont i magen...

Vad har ni upplevt för biverkningar och försvinner dessa med tiden eller?

// Jessica

• Svar på tråden metformin - biverkningar?
  • Dahlia

Jag hade samma bivärkningar första tiden! Det var hemsk men det blir bättre när magen vänjt sig...

• singhatjejen

Jag mår illa och blir uppblåst i magen, väldigt gasig - magen står ut som en boll (mer än den brukar )

• nylsa

Det verkar vara väldigt olika, har ätit 3x500 om dan i drygt tre månader nu pga min pco. Har inte känt några biverkningar alls, men har gått ner en del i vikt utan att direkt ändra på nåt och det tackar jag Metforminet för. Tar pergo så jag vet inte om jag har egen ÄL eller inte, men enligt min gyn ser äggstockarna redan bättre ut, inget pärlband.

Har försått att biverkningar som kass mage går över för de flesta, men förstår att det måste vara jobbigt. Hoppas att det går över och att du blir hjälpt av metforminet, annars finns det ju andra läkemedel man kan prova.

Lycka till!

Svar på tråden metformin - biverkningar?