• Anonym (mamma)

Ingen barnvakt till bröllop

Jag och min man är bjudna på bröllop i sommar. Vårt barn kommer då att vara 10 månader gammal. Den som ska gifta sig är en kusin till min man som vi träffar högst en gång per år. På inbjudan står det med finare ord att barn inte är välkomna. Problemet nu är att vi bor 30 mil från bröllopet och vi har ingen barnvakt till vårt barn. Hela min mans släkt ska ju också på bröllopet och mina föräldrar är utomlands just den veckan. Vårt varn är inte van vid att ha barnvakt borsett från farmor och mormor så det känns inte okej att lämna över honom en hel helg till någon kompis som han kanske bara har träffat ett par gånger. Jag känner att jag lika gärna skulle kunna strunta i bröllopet och vara hemma med barnet och så kan bara min man åka. Tror ni att brudparet tar illa upp om vi gör så?

• Svar på tråden Ingen barnvakt till bröllop
  • Kristin24

Jag skulle stanna hemma...är ju ingen som verkar stå er så nära. Skicka ett telegram istället.

Go och glad Kexchoklad
  • softmamma

Jag hade absolut stannat hemma, är inte mina barn välkommna så anser jag att inte jag är det heller!!

• Pikku Enkeli

Jag tror inte de tar illa upp alls. Jättebra om ni kan lösa det så att din man åker själv och du stannar hemma.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Anonym

Det är ju det alternativet som finns om dom inte ändrar sig för er skull då det är svårt att få barnvakt. Förklara o bestäm därefter. Kan inte tänka mig attdom skulle vägra er att ta med barnet.

• susst6

I ert fall finns ju inget alternativ. Antingen går ni med barnet eller så går ni inte alls (alternativt att bara din man går precis som du skrev). Tror inte att brudparet tar illa upp, de kanske till och med kan göra ett undantag om det nu är så att de hemskt gärna vill att ni kommer båda två (eller alla tre).

• Anonym (Samma sits)

Hej. Vi är i samma sits. En kompis till min sambo gifter sig och barn är inte medbjudna. Det kan jag förstå om dom inte vill ha barn som springer runt och kanske "stör". Nu är det så att vårt barn är knappt 6 månader när det är bröllop och jag ammar fortfarande och lär göra det då med.
    Jag tycker att vårt barn är för liten att lämnas bort också vid den åldern. Vårt stora barn ska ju givetvis inte med.
    Vi får se hur det blir. Jag är ju hemma om vi inte kan ta med vårt barn. Ev åker min sambo själv eller hoppar han över det.

• Anonym

Ni kan ju fråga dem om det är ok att ta med er bebis då hela släkten på din mans sida är där o dina föräldrar är borta..Liksom vem ska ta hand om barnet det finns ju ingen....Annars får ni ju strunta i det helt enkelt,så låt de bestämma om de vill ha er med på deras dag,nekar de ja då är det ju inte så mycket att missa...

• Anonym (mamma)

Okej, det verkar som att ni tänker likadant som jag gör. Jag får väl helt enkelt stanna hemma och hoppas att dom förstår.

• Anonym (Samma sits)

TS: Har ni frågat om det går bra att ta med ert barn dit?

• Vargtass

Jag hade nog ringt och pratat med dem. Berätta hur det är. Kanske kan de göra undantag för just er eftersom erat barn är så pass litet. Jag har också varit på ett "barnförbjudet" bröllop, fick då tillåtelse av brudparet att ha med min son eftersom han var så liten. Det är kanske skillnad om det finns 15 barn mellan 2-10 år som springer omkring, än om det kommer "1" barn som är under året. Jag tror de förstår och frågan är ju fri..

Svar på tråden Ingen barnvakt till bröllop