Min käke "glappar" & låter när jag tuggar..
Inte för att jag lider av det, men ändå. När jag äter så dunkar det i käken hela tiden när jag tuggar. Det har väl varit så i kanske 9-12 månader. Varför det ? Jag har inte slagit mej där.
Inte för att jag lider av det, men ändå. När jag äter så dunkar det i käken hela tiden när jag tuggar. Det har väl varit så i kanske 9-12 månader. Varför det ? Jag har inte slagit mej där.
Hehe jag har likadant , fast efter ett tag slutade det att låta när jag åt, men jag kan göra så att den låter. hehe låter som att den går ur led. de ska inte var nått farligt så länge man inte har ont o så.
Gnisslar du med tänderna när du sover? Svårt att få svar på kanske men tandläkaren brukar kunna se det.
Jag gnisslade tänder och från början lät det när jag tuggade, sen blev det värre och käkarna låste sig, inte kul. Fick sova med bettskena och gå hos en bettfysiolog ett bra tag för att få ordning på det.
Så där har jag med. Har haft så så länge jag kan minnas. Det knäpper när jag tuggar....Ibland mer, ibland mindre....
min sambo har haft så ett bra tag.
han har det pga av att han spänner käkarna hårt när han sover. han skulle försöka under dagtid att "lufttugga" imellanåt och försöka hitta ett läge då det inte knakar.
man kunde tydligen ha ett tandskydd under natten om man vill som kan lätta det.
i värsta fall så kan det leda till atros senare i livet sa tandläkaren till honom.
Håller jag käken åt vänster så låter det inte, men då ser man ju inte klok ut..
Jag har så med. Går hos en bettfysiolog ca 1gg/år för att se att det inte har orsakat några problem i käkbenen. Kanske kunde du fråga din tandläkare efter en remiss till bettfysiolog?
Inte råd med tandläkare.
En kompis till mig "Knakar" när hon äter och det är grymt störande!
Jag knakar också när jag äter, och jag kan knaka bara jag öppnar käften. Min tandläkare undrade om käken hoppat ur led någongång men det har den aldrig gjort hitills. Jag gnisslar tänder på nätterna.
Egentligen kanske en bettskena skulle vara bra för mig, men jag kan verkligen inte sova med en sådan.
knakar också när jag tuggar och har alltid gjort. har lite förskjutet bett, det är inte riktigt som det borde så det är nog därför. Min man upptäckte även att jag gnisslar tänder när jag sover eller ligger och pressar ihop tänderna. trots detta tyckte min tandläkare att det var onödigt med bettskena då han inte såg något slitage på mina tänder :S vad tror ni.. jag har ofta som kramp i käkarna. Ska till tandläkaren imorgon och då ska jag begära en trorja..
Till TS:
Förmodligen ligger din disk i käkleden lite fel (framför eller vid sidan av). När du gapar stort eller rör den på annat sätt åt sidan kanske, så hoppar den på plats. Det är detta som knakar.
Det är ofarligt och vanligt, och du behöver inte göra något åt det om du inte har ont.
Man ska undvika att försöka "vrida till" käken och "konstra" för att undvika att det knakar, då kan ligamenten som disken "hänger" i bli ännu mer uttänjda och den sätter sig ännu mer fel. Eller så ökar risken att du får problem med musklerna om du gör så.
Inget att hetsa upp sig över alltså
Tack för infon
jag och min syster har oxå knakande käkar och det knäpper och donar då man tuggar..
sen så kan min käke fastna ibland, så jag kan inte gapa, och då kan jag inte äta..
plus att käken kan fastna då man har oralsex och grejer..det e väldigt jobbigt!!