• EMR

Tips på bra bil till familj på 5 personer?

Vi är en familj på fem personer som har en Peugoet 406 kombi, som jag tycker att vi har det för trångt i. Barnstolar och bälteskuddar är breda och tar mycker plats, så det blir svårt, svettigt och bökigt när man ska sätta fast säkerhetsbältena, dubbelvikt in genom en bakdörr, liggande över en eller par ungar i varsin bilstol eller babyskydd...
    Har nån nåt tips på en bra och prisvärd bil åt en familj som vår? Den måste vara hyfsat nyproducerad och vi behöver så klart även mycket bagageutrymme. Vad kör ni, alla stora familjer? Vad kostade era bilar i inköp? Vad drar de per mil? All information av intresse!

• Svar på tråden Tips på bra bil till familj på 5 personer?
  • Ångan

Subaru Legacy skulle jag varmt rekommendera. Det är klassen större än vad ni har nu. Sveriges/Europas nöjdaste kunder är subaruägarna oxå, väldigt få anmärkningar hos bilprovningen, strular sällan osv.
    Det är 4wd på den (driver på alla hjulen), så vinterväglag är rena drömmen jämfört med att bara köra 2wd. Nackdelen är väl att den kanske drar en dl mer per mil jämfört med en motsvarande 2wd bil. Men å andra sidan så behöver du aldrig oroa dig för att fastna när snön kommer osv, samt att man knappt märker att det är halt ute förrän man ska bromsa
    2:a handsvärdet är högt på subarus dock. Men priset kommer troligen stå sig väldigt bra sedan när ni kommer vilja byta bil igen oxå. Troligen kommer ni vilja ha en ny subaru
    För mig betyder iaf driftsäkerhet och krocksäkerhet mycket, och här är subaru svårslagna.

Just det, en nackdel till. Airbagen i fram går tyvärr inte att koppla ur, inte ens subaru själva gör det enligt en säljare, så det går inte att ha en bakvänd bilbarnstol i fram tyvärr.

• Moonis

Våran Mitsubishi Spacewagon va jätte härlig. Både sambon o jag saknar den en del faktiskt. Väldigt luftig bak med 4 enskilda säten som lätt tas bort eller fälls ner vid behov.

Så den rekomenderar jag

• Pixboy

Mazda 5 är skön, annars Toyota Avensis verso kanske kunde vara något. två bilar med japansk kvalitet, 3 stolsrader och mycket flexibla. Börjar komma ner i hyfsade beg.priser

• Isorfidien

Jag hade en Hyundai Trajet tidigare och jag älskade den bilen! Bra med plats till barnstolar, vagn och packning. Har aldrig haft en sån bra bil tidigare!

Vi köpte en begagnad för 140.000:- (4 år gammal) och kolla in på hyundais hemsida så hittar du all information om bränsleförbrukning och annat där!

• MissH81

Vi har en Opel Zafira!! Den kan jag rekommendera!! Den har 7 sittplatser och är bensinsnål.. drar BARA 0,6-0,8 vid blandad körning. Jag fullkmligt älskar min bil med mycket plats!!!

• Ullis69

VW Sharan eller Seats/Fords motsvarande modell. Har ingen koll på priser tyvärr.

Hade en sån ett tag, urskönt med massor av utrymme både fram o bak o möjlighet till många olika kombinationer med sittplatser o bagageplats. Behövde inte ens fälla ihop sittvagnen (cerox=stor) utan fällde bara in handtaget o hivade in hela vagnen (offrade en sittplats för detta, det var det värt). 

Utnyttjar man inte alla 7 sittplatserna är det gott om bagageutrymme, dessutom går de bakersta stolarna att fälla ihop så man behöver inte ta ur dem för att få mer utrymme. Saknar vår men dels började den bli gammal o mkt behövdes fixas o dels hade vi största motorn så det blev för dyrt när jag började jobba igen efter FP, drar över litern men urkul att köra.

Eftersom vi "bara" har 2barn varav 1 i bilstol blev det en passatkombi TDI i stället, bortsett från att vår bilstol inte riktigt får plats bak (har nu urkopplad krockkudde) är jag jättenöjd med den åxå. Gott om utrymme bak för vuxna trots bilstol i framsätet o 2 bälteskuddar bak (kompisar e ju med ofta) o en soppaförbrukning på under 0,5.

• elviraesther

Vi har en Ford Galaxy som har 7 platser. Rymlig men inte "våmligt stor". Stort bagage när inte alla säten är insatta. Rekomenderar den VARMT!

• FiaB

Hej! Jag är också på jakt efter en "ny" bil. Vi blir 5 i vinter och kommer behöva lite mer utrymme.
    Ångan rekomenderade subaru legacy, det är en väldigtbra bil!!! men skulle tro att den blir för liten. Vi kör subaru outback (samma kaross) och skulle aldrig byta bort den om vi inte behövt mer utrymme.
    Har tittat på chevrolet transport (tveksam stavning =)) men vi har inte bestämt oss än.

• EMR

Stort tack för alla bra svar! Känns bra att ha några bilmärken att börja kika närmare på.
    Om nån mer känner sig manad att bidra med idéer, så varsågod!

Svar på tråden Tips på bra bil till familj på 5 personer?