• Snossan

HJÄLP!! Det står en msk flingsalt??

Kan jag ta vanligt salt och iså fall samma mängd??

• Svar på tråden HJÄLP!! Det står en msk flingsalt??
  • Chutzpah

Ta mindre vanligt salt. En msk flingsalt och en msk vanligt väger inte lika mycket.

• blonde redhead

Nej inte samma mängd. Flingsalt gör det "luftigt" på ett annat sätt. Salta lite smaka av och salta igen om det behövs.

• Snossan

Hm ok jag vet inte vad flinsalt är fniss....hur mycket ska jag ta då?

• kongen

Eller typ, smaka dig fram :) Flingsalt är dessutom ganska mycket mildare än "vanligt" salt.

• Chutzpah

ta hälften så mycket och sedan smaka av efter ett par minuter.

• JsN

Om du kan byta flingsalt mot vanligt salt är ju beroende på vad du ska använda det till.

*hälsosamt lat*
  • blonde redhead

Som sagt, smaka dig fram! Jag saltar aldrig efter recept.

• Snossan

Varför köpte jag inte det nu då ..tack så jätte mycket!!

• Zixi

en msk flingsalt motsvarar nog på ett ungefär ½-1 tsk vanligt salt. vad är det du ska laga?

flingsalt är det som brukar finnas i en skål på restauranger =)

• blonde redhead

Flingsalt är saltflingor

• JsN

Där finns det ingen anledning att använda flingsalt! Ja, ½msk salt är nog rinligt till det brödet!

*hälsosamt lat*
  • Snossan

Å vad glad jag blir när du säger det..haha..ska säga att det är sambon som står i köket och bakar, själv sitter jag här och läser recept ..har varit sugen på brödet sedan jag såg det.

Tack så jätte mycket för hjälpen!!

• Zixi

Anledningen till att det stpr flingsalt i det receptet är dels för att flingsalt används mycket i södra Europa men dels för att det passar bra med det extra krispet i brödet.

Nästa gång du är i en stor mataffär så titta efter Maldon Sea salt! Det är helt klart värt pengarna, varar i en evighet och smakar godare än vanligt salt. Vi saltar nästan aldrig maten när vi lagar den utan smular på lite flingsalt strax innan servering. Älskar flingsalt!

• JsN
    Zixi skrev 2007-06-04 16:38:47 följande:
    men dels för att det passar bra med det extra krispet i brödet.
    Flingsalt uppblandat i degvätska ger ingen krisp eftersom det smälter precis som allt salt.
    *hälsosamt lat*
  • Zixi

JsN, tja, det beror nog på om man använder sig av en hushållsassistent eller inte, mitt flingsalt brukar inte lösa sig så snällt när jag bakar utan jag får härligt krispiga bitar i mitt bröd *ler*

• Snossan

Aha..ska jag köpa låter lyxigt och gott!!

Svar på tråden HJÄLP!! Det står en msk flingsalt??