• Saki

Fråga till dig som råkat ut för infektion efter kejsarsnitt

Jag snittades akut den 24 maj, alltså elva dagar sedan. Sedan ett par dagar tillbaka har jag fått feber, och givetvis blir jag orolig att det är någon infektion på gång till följd av kejsarsnittet. Dock så ser själva snittet fint ut, det läker som det ska och det är inte svullet, rött eller ömt. Är inte heller förkyld eller har mjölkstockning, som kan vara andra orsaker till feber. Jag pratade med sjukvårdsupplysningen, och de tyckte att jag skulle avvakta och se om febern steg ytterligare och i så fall åka in och kolla upp det. Ska göra det i morgon bitti om febern inte gått ner, så det beslutet är redan taget.

Det jag undrar är om ni som fått infektion i snittet eller i livmodern (eller andra komplikationer efter snitt) kan berätta vad ni fick för symptom, vad ni fick för behandling och när det gick över. Behöver något att jämföra med!

• Svar på tråden Fråga till dig som råkat ut för infektion efter kejsarsnitt
  • uw74

Jag fick livmoderinflammation efter mitt snitt, men det kom mycket snabbare. Ett halvt dygn efter mitt akuta snitt upptäcktes det. Jag själv märkte inget för jag mådde så dåligt ändå. Annars brukar man väl säga feber och illaluktande avslag.
    Fick lite olika sorters antibiotika, och det läkte ut fint.

• Lenin69

Jag fick infektion i mitt snitt,det kom ut lite var från ett litet öppet hål i såret...gjorde ont så fort jag bara rörde vid såret....fick rådet av sjukvårdsupplysningen att åka till akuten o bli kollad...väl inne där fick jag veta att jag hade feber o att det var en rejäl infektion i halva mitt snitt(från naveln till utkanten) fick antibiotika och redan efter några dagar såg både snittet mkt bättre ut o jag kände mig mkt bättre då jag förrut känt mig så trött o yr....

• Tigers mamma

Fick blodförgiftning efter mitt snitt. Fick feber och mådde riktigt dåligt men själva snittet såg jätte fint ut så det var bara ren tur att dom upptäckte vad det var jag hade i tid. Men jag blev sjuk ganska på en gång efter operationen.

• Saki

Tack för era berättelser!

Jenny F:
    Som du ser i min trådstart har jag både redan pratat med sjukvården samt bestämt att åka in idag och kolla upp det. Vilket jag gjort, och det verkar vara en infektion i livmodern så jag har nu börjat äta antibiotika.

Svar på tråden Fråga till dig som råkat ut för infektion efter kejsarsnitt