• Anonym (barnsugen)

Tjänstledighet+SGI- HJÄLP?!

Hej!

Jag har försökt att hitta information om hur det fungerar med SGI på Försäkringskassans hemsida, men hittar inget relevant...

Mitt problem ser ut så här... Är tjänsteledig i från min tjänst på 80 % f.o.m. agusti 2006. Flyttade till annan stad och har studerat på universitet samt jobbat extra (bara pyttelite ca 20 % fram till december 2006). Taxerade för 154 000 2006 (om det spelar någon roll) och min sambo för 160 000 år 2006.

Jag är inte gravid nu, men planerar det inom snar framtid. Så min fråga är alltså. Har jag rätt till föräldrapenning trots min tjänsteledighet? Är min "gamla" kommun skyldig att betala ut det trots att jag inte har jobbat på mitt gamla jobb på 1 år? Eller kommer min SGI baseras bara på 2007:s taxering (alltså då blir det det minsta, 180 kr)?

Måste veta det, eftersom annars så måste jag sluta att plugga och börja "jobba" upp mitt SGI, eftersom min sambo också studerar och vi skulle aldrig klara oss på det minsta beloppet.

Hoppas att ni kan hjälpa mig! =)

• Svar på tråden Tjänstledighet+SGI- HJÄLP?!
  • susst6

Hej du!

Hittade denna information på FK:s hemsida. Tycker det verkar som om du får behålla din gamla SGI men det kanske är bäst att du ringer FK så att du riktigt blir på det klara med vad som gäller.

När du inte längre har arbetsinkomst gäller som huvudregel att tidigare fastställd SGI slutar gälla. I vissa situationer finns dock möjlighet att behålla SGI:n trots att du inte arbetar. Det gäller bland annat då du

är arbetslös, anmäld som arbetssökande på arbetsförmedlingen, samt aktivt söker arbete studerar och finansierar studierna med studielån/studiebidrag (utan uppehåll) avbryter/minskar förvärvsarbete under den senare delen av graviditeten eller vårdar barn som är under ett år gör ett avbrott från en anställning under kortare tid än 3 månader enligt s.k. trygghetsavtal får ekonomisk ersättning för t.ex. studier, praktik och start av eget företag.
  • Anonym (barnsugen)

Tack så mycket för svaret! Ja, jag tror nog att jag får ringa, så vi är på den säkra sidan!=)

• Miss USA

Om du studerar med stöd från CSN skyddas din SGI

Stolt mamma till två huliganer
  • Anonym (barnsugen)

Miss USA.. jaha, det visste jag inte! Så i princip så kan jag vara tjänstledig i 2 år till och fortsätta att plugga, för att sedan skaffa barn och då baseras min SGI på min tidigare inkomst? Förstod jag det rätt?

• Miss USA
    Anonym (barnsugen) skrev 2007-06-04 20:59:23 följande:
    Miss USA.. jaha, det visste jag inte! Så i princip så kan jag vara tjänstledig i 2 år till och fortsätta att plugga, för att sedan skaffa barn och då baseras min SGI på min tidigare inkomst? Förstod jag det rätt?
    Ja om du studerat med CSN stöd och det inte varit något glapp mellan arbeta och stöd från CSN så behåller du din SGI.
    Stolt mamma till två huliganer
  • Anonym (barnsugen)

Okej, det låter ju väldigt positivt... vad glad jag blir! Trodde att jag var tvungen att börja om i från rutan 1 (alltså jobba i minst 6 månader) innan vi skulle kunna börja verkstaden. Tack så mycket för svaret!

Svar på tråden Tjänstledighet+SGI- HJÄLP?!