• Karolina1

Löneanspråk barnskötare

Jag är färdig med min barnskötarutbildning och ska söka arbete, men undrar vad man kan kräva för lön. På kommunals hemsida stod det att medellönen för en barnskötare är 18.000, kan jag kräva det eller är det för dyrt då?
    Är 21 år, har barnskötarutbildning och 3 års erfarenhet av arbete med barn (varav 1 år föräldraledig). Vad skulle ni göra för löneanspråk?

• Svar på tråden Löneanspråk barnskötare
  • Fru Wennström

Jag skulle rekommendera dig att kolla på ingångslön istället för medellönen då den speglar vad alla har. Om du får 18.000kr så skulle du ha mer än mina kollegor som jobbat inom barnomsorgen i över 15 år (detta är Gotland och det kan ju variera från kommun till kommun)

• komamma

Jag är barnskötare och har jobbat som det i 7 år, min lön är 16.800 på en heltid. före skatt.

• Läkerol 73

Jag har jobbat som barnskötare i 15 år och tjänar 17.400kr.

• rj5o0

Fy fasen vad dåliga löner! Lyssna inte på de andra! Klart du ska kräva att åtminstone få 18.000 kr! Du ska inte ha ingångslön när du jobbat tre år. Och hallå! Ni andra : dags att boka in ett lönesamtal och aktualisera era löner. Kanske är det lätt att bara harva på och åren går...men ni borde inte ge andra såna råd!

• Grodan Soda

Du ska inte kolla på snittlönen utan på ingångslönen i den kommun du söker arbete i. Sen ska du kontakta facket och fråga vad de anser att tre års erfarenhet är värt. Den summan är sedan den lägsta lön du ska acceptera och därför ska du lägga ditt första löneanspråk en bit över det.

Lycka till!

• Grodan Soda

Och en sak till:

Ingångslönerna höjs för varje år vilket innebär att nyutbildade inte alls alltid ligger särskilt långt ifrån de som har jobbat länge. Så även om chefen hävdar att personal som arbetat i t.ex. tio år ligger nära ditt anspråk så är det inte ett hållbart argument. Dessutom är det lag på att vi ska ha individuella löner i Sverige, vad andra tjänar är alltså egentligen rätt ointressant.

Ingångslönen är intressant samt den summa din erfarenhet värderas i.

Svar på tråden Löneanspråk barnskötare